Klar beskjed fra næringsliv og lokalsamfunn langs kysten: – Disse endringene er uholdbare

Publisert

Nordland fylkeskommune planlegger å ta ned driften på flere hurtigbåtruter, blant annet til Steigen, Hamarøy og Lofoten samt Helgeland. Næringslivsaktører langs hele kysten reagerer skarpt. Foto: Hans Christian Hansson/NHO Nordland

Bedrifter langs hele kysten i Nordland slår alarm: De foreslåtte kuttene i hurtigbåttilbudet utgjør en alvorlig trussel mot nødvendig forutsigbarhet, investeringsplaner og bolyst.

Torsdag arrangerte NHO Nordland et innspillmøte for å lytte til bedrifter og lokalpolitikere for å høre hvilke utslag foreslåtte sparetiltak kan gi rundt omkring i fylket. Møtet foregikk digitalt og hadde 32 deltakere. 

Budskapet er ikke til å ta feil av: Betydelige endringer i hurtigbåttilbudet vil ramme lokalsamfunn langs kysten i Nordland hardt. 

– At kuttforslagene i hurtigbåttilbudet engasjerer, er det lite tvil om. Hurtigbåten er livsnerven til mange samfunn og bidrar tungt til at vi har gode bo- og arbeidsmarkedsregioner. Blir forslaget stående slik det er nå, vil det gi dramatiske konsekvenser for kystkommunene i Nordland, fastslår regiondirektør i NHO Nordland, Hans Christian Hansson.  

Bakgrunnen for saken er at utgiftene til drift av hurtigbåt skal tas ned med rundt 10 millioner kroner i 2025 og ytterligere 27,8 millioner kroner i 2026. Fylkesrådet i Nordland fylkeskommune har derfor foreslått å legge ned flere hurtigbåtruter i fylket og redusere tilbudet på enkelte samband.  

Her er de foreslåtte endringene:  
  • Regionpendelen mellom Sandnessjøen, Dønna, Løkta og Nesna legges ned.  
  • Hurtigbåten mellom Sandnessjøen og Brønnøysund legges ned.  
  • Nordlandsekspressen fra Bodø og nordover vil kun stoppe i Skutvik, ikke i Svolvær om vinteren. Videre er det foreslått kutt i sommerruten til Steigen og Hamarøy. 
  • Lørdagsruten på Nordlandsekspressen er foreslått kuttet om vinteren.  
– Disse endringene er uholdbare 

På møtet snakket blant annet ordførerne Aase Refsnes og Bjørn Magne Pedersen fra henholdsvis Steigen og Gildeskål. Videre holdt Knut Andersen fra Cermaq og Eva Ann Andersen fra Støtt Brygge innledninger om hvordan kuttforslaget vil påvirke dem som næringsaktører og deres ansatte, og etterpå ble det åpnet opp for en engasjert diskusjon med deltakerne i møtet.  

– Beskjeden fra næringslivet og lokalpolitikerne til fylkestinget er krystallklar. Disse endringene er uholdbare og må stoppes i sin nåværende form. Vi forstår at fylkeskommunen står i en krevende økonomisk situasjon, men dette er ikke måten å løse det på. Hvis vi fortsatt skal sikre attraktive lokalsamfunn i distriktene, bosetning i hele fylket, og ikke minst fortsette å legge til rette for Nordland som en helårs reiselivsregion, må vi sikre et godt hurtigbåttilbud til de som reiser, sier regiondirektøren og legger til:  

– Hurtigbåttilbudet binder sammen et fylke med en lang kyst. Dette er kritisk infrastruktur som er selve fundamentet for næringsaktivitet og stedsattraktivitet. At man stadig skal oppleve å måtte stå i kamper som dette, skaper betydelig usikkerhet for mange av medlemsbedriftene våre, påpeker Hansson. 

Må gå en ny runde 

Gjennom møtet kom det mange viktige innspill fra deltakerne. Flere reagerte på det de beskrev som en mangelfull og lite involverende prosess. Dette har gjort det spesielt vanskelig for lokalpolitikere, og det skaper uforutsigbarhet for næringslivet som behøver en viss planleggingshorisont. Videre er det flere som påpeker at endringene er i strid med den vedtatte reiselivsstrategien til Nordland fylkeskommune. 

– Slik dette oppleves, må vi kunne fastslå at dette er en prosess som står til stryk. Det er stor frustrasjon blant mange nå i kystsamfunnene langs kysten vår. Fylket må gå en ny runde i denne saken og kuttene kan ikke gjennomføres slik de er foreslått, konkluderer Hansson.