God samferdsel binder oss sammen, gir næringsgrunnlag og skaper gode bo- og arbeidsmarkedsregioner, og ikke minst gode lokalsamfunn der folk trives. Et godt eksempel på dette er Saltenpendelen som binder Bodø, Fauske og Saltdal sammen og som brukes av over 117.000 mennesker hvert år. I andre land ser vi også for eksempel Øresundsbroen mellom København og Malmø der det reiser rundt 90.000 mennesker hver dag.
– Infrastruktur er avgjørende for bolyst og tilflytting. En velutviklet infrastruktur gjør det mulig å bo i distriktene og gir tilgang til et større arbeidsmarked. Det er en lang vei å gå her for å sikre god infrastruktur i Nordland. Blant annet er det et enormt vedlikeholdsetterslep på fylkesveiene, sier regiondirektør i NHO Nordland, Hans Christian Hansson.
Videre peker han på E6 Sørelva-Borkamo, som er et prosjekt i Øvre Saltdal som har stått å stampe i mange år og som i verste fall kan bli 10-12 år forsinket.
– Det er beklagelig at veistubben ikke er inkludert i første perioden av Nasjonal Transportplan. Dette er ett av hindrene for å binde Ranaregionen tettere sammen med Salten.
Hansson holdte innlegg under konferansen og la vekt på betydningen av gode bo- og arbeidsmarkedsregioner. Videre ledet Hansson en panelsamtale om hvordan vi kan bruke momentumet etter KVU Nord-Norge (Konseptvalgutredning Nord-Norge) til å nå opp til nasjonal prioritering.
Med i panelet var Wilfred Nordlund (Stortingspolitiker for SP), Marianne Dobak Kvensjø (Samferdselsråd i Nordland Fylkeskommune fra H), Linda Haukland (Førstekandidat til stortinget for KRF), og Simen Knutssøn (Bystyrerepresentant i Bodø for SV og fylkesstyremedlem i Nordland SV).
Noe av det vi tar med oss videre er:
- Nordland må jobbe mer sammen og være enig om prioriteringer for å nå frem nasjonalt.
- Økt satsing på Nordlandsbanen og Ofotbanen er vesentlig, både av hensyn til samfunnssikkerhet og totalberedskap, miljø, og ikke minst til alle de som benytter seg av jernbanene. Herunder er det viktig med mer rassikring, dobbeltspor på Ofotbanen og krysningsspor på Nordlandsbanen.
- Etter innmeldingene av Sverige og Finland i NATO, er det behov for å tenke nytt rundt samferdsel i Nord-Norge. Da ved å gå fra å tenke i en akse fra nord til sør, til å også tenke på aksen fra øst til vest. Dette aktualiserer mange prosjekter i Nord-Norge.
- Det er et enormt behov for mer penger for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene.
Videre fikk vi høre fra viktige innlegg fra Salten Ungdomsråd som delte sine funn fra transportundersøkelsen, der 3000 ungdommer hadde svart om hva som er viktig for dem. Undersøkelsen viser at god tilgjengelighet skaper bolyst, mens dårlig tilgjengelighet gjør at mange unge ønsker å flytte bort fra sin kommune. Dette er et tankekors som er viktig å ha i bakhodet når vi snakker om bli- og bolyst i distriktskommunene i Salten.
Flere av innlederne snakket om den alvorlige togulykken i Hemnes, som viser hvor sårbare vi er, og vi fikk høre mer om arbeidet til Nordland Fylkeskommune rundt Transportplan Nordland, som etter planen skal være ferdig i 2025.
– Vi er helt avhengig av at samferdselen fungerer og det er tydelig at her har vi en lang vei å gå for å sikre god samferdsel i Nordland og i Salten. Etter konferansen kjenner vi på en økt motivasjon for å jobbe enda hardere for å sikre at viktige samferdselsprosjekter prioriteres, avslutter Hansson.
Samferdselskonferansen arrangeres av Fauske Næringsforum i samarbeid med Salten Regionråd, Bodøregionens Utviklingsselskap og NHO Nordland.