På morgenkvisten tirsdag varslet fylkesrådet at deler av de vedtatte kuttene i hurtigbåttilbudet skrinlegges. Blant annet forlenges sommersesongen og sommerruten mellom Bodø og Skutvik opprettholdes.
– Selv om vi gjerne skulle sett at fylkesrådet kunne reversert alle de vedtatte kuttene, er vi fornøyde med at de nå har tatt innspillene fra kystsamfunnene og bedriftene på alvor, og at de har funnet økonomisk handlingsrom til å skalere ned noen av kuttene. Det vi ser nå er et skritt i riktig retning. Dette vil gjøre det lettere for næringslivet, spesielt inn mot den kommende sommeren, sier Hansson og legger til:
– Hurtigbåten er kritisk infrastruktur her i Nordland som er helt avgjørende for mange kystsamfunn for å frakte både folk og gods. Det handler om å skape gode attraktive lokalsamfunn, der folk vil bo og jobbe, og der bedrifter kan vokse og trives. Vi ønsker å gi ros til fylkesrådet for å ha vært løsningsorienterte og at de nå reverserer noen av kuttene, som kunne fått store konsekvenser langs kysten, fortsetter regiondirektøren.
Samtidig håper han at fylket ved en senere anledning kan finne en løsning som reverserer resten av kuttene også. Blant annet ble regionpendelen mellom Sandnessjøen, Dønna, Lykta og Nesna nedlagt nylig.
– Vi har forståelse for at fylket står i en krevende økonomisk situasjon, men vi ønsker og håper at de gjør det de kan for å kikke på disse kuttene også.
I lys av de vedtatte endringene, bestilte NHO Nordland, sammen med regionrådene i Nordland, en rapport for å synliggjøre betydningen av hurtigbåttilbudet. Rapporten utføres av Nordlandsforskning og vil gi et bedre kunnskapsgrunnlag for vurdering av samfunnsnytten av hurtigbåttilbudet i Nordland.
– Dette vil bidra til å få fakta på bordet og gi samfunnsøkonomiske analyser av hurtigbåttilbudet i fylket, noe som vi håper at kan gi et bedre beslutningsgrunnlag fremover, avslutter Hansson.