NHO Nordland om lekkasjene fra Nasjonal Transportplan: – Vi baker ikke kake før pengene ligger på bordet

Publisert

Sørfold. Foto: NHO Nordland

Den siste uken har det lekket mye fra Nordlands-kapittelet i den kommende nasjonale transportplanen. Planen, som legges frem 22. mars, inneholder ifølge lekkasjene flere viktige samferdselsprosjekter i Nordland. Regiondirektør Hans Christian Hansson i NHO Nordland er glad for signalene om at nord prioriteres, men har tydelige forventninger til den endelige planen.

Ifølge posisjonspolitikerne som har vært på rundreise i fylket de siste dagene vil den neste nasjonale transportplanen inneholde blant annet tre nye krysningsspor på Ofotbanen, delvis ny E10 i Lofoten (Nappstraumen-Å), E6-tunell gjennom Ulsvågskaret i Hamarøy, E6 Sørelva-Borkamo, nytt flyplasskryss ved Evenes og en "kontinuerlig utbygging" av E6-prosjektet gjennom Sørfold.

Nasjonal transportplan er kjempeviktig, og særlig for et transportintensivt nordnorsk næringsliv. Vi har mange gode og viktige prosjekter i nord som både gir valuta for pengene når det gjelder jobb- og verdiskaping, samtidig som prosjektene styrker norsk og felles nordisk beredskap. Vi tolker signalene som at Nordland skal prioriteres høyt, og det er vi veldig glad for, sier regiondirektør Hans Christian Hansson i NHO Nordland og legger til:

Det er knapt noen sak som er viktigere for de 2000 medlemsbedriftene våre fra Andøy i nord til Bindal i sør enn nettopp samferdsel.

Den største nyheten blant lekkasjene så langt er at det skal prioriteres bygging av tre nye krysningsspor på Ofotbanen.

– Både Nordlandsbanen og Ofotbanen trenger sårt kapasitetshevende tiltak som krysningsspor er. Nye krysningsspor på Ofotbanen er også gode første skritt mot dobbeltspor, som er den eneste løsningen her på sikt. Vi tolker regjeringen som at de er mer offensive når det gjelder Ofotbanen nå, enn for kun kort tid siden. Det er vi glad for, sier Hansson.

At et prosjekt er med i NTP er ikke nødvendigvis ensbetydende med at det blir bygget med det aller første. Det er viktig å se i planen som legges frem når de ulike prosjektene er tenkt startet opp. Deretter må stortinget også bevilge penger til bygging av prosjektene.  

– Det blir veldig spennende å se når de ulike prosjektene er tenkt realisert. Om det blir i den første seksårsperioden av ny nasjonal transportplan eller i den andre seksårsperioden. Ting som er planlagt langt frem i tid er nå en gang ganske luftige prosjekter.

– Dette er også kun en plan. Det er ikke før pengene ligger på bordet i form av stortingsvedtak at vi begynner å bake marsipankake. Nå må alle gode krefter jobbe sammen for at finansieringen av de viktige samferdselsprosjektene i Nordland og Nord-Norge kommer på plass, avslutter Hansson.