Prioriterer E10 Lofoten i Nasjonal transportplan: – For tidlig å finne frem bunaden

Publisert

Hans Christian Hansson foran NHO Nordland sitt kontor

Hans Christian Hansson mener at det er for tidlig å sprette champagnen etter nyheten om at deler av E10 Lofoten ble prioritert av et flertall i Stortinget i NTP. Det må settes av penger til prosjektet først. Foto: Roar Wiik/NHO Nordland

Et flertall i Stortinget prioriterer deler av E10 Lofoten i Nasjonal Transportplan, samtidig er det for tidlig å sette i gang feiringen.

Sjømatnæringen er avhengig av pålitelige næringsveier og på Reinebringen meldes det om rekordbesøk og at de snart konkurrerer med Preikestolen i antall besøkende, allerede før høysesongen har startet. Reiselivsnæringen setter rekorder både sommer og vinter, og antall overnattinger i Nordland har økt med 14 prosent i Nord-Norge i de første fire månedene av året. 

Med det bakteppet er det en gledelig nyhet at Stortinget nå prioriterer E10 Lofoten i Nasjonal transportplan.

– Det er positivt at et flertall på Stortinget stiller seg bak prioriteringen av dette prosjektet i den første perioden av ny Nasjonal transporplan, men samtidig er det for tidlig å finne frem bunaden. Vi må også sette vår lit til at flertallet på Stortinget finner plass til prosjektet i statsbudsjettet, sier regiondirektør i NHO Nordland, Hans Christian Hansson. 

Det ble et knapt flertall på stortinget for at utbedring av E10 fra Nappstraumen til Å prioriteres i første seksårsperiode. Regjeringspartiene AP og SP, sammen med MDG og KRF, stemte imidlertid mot forslaget. 

Hansson håper at regjeringspartiene likevel stiller seg bak vedtaket til Stortinget og prioriterer prosjektet i det kommende statsbudsjettet. 

– Dette er et svært viktig prosjekt som vil gi bedre trafikksikkerhet og en bedre trafikkflyt til glede for alle som ferdes på veistrekningen. Attpåtil er prosjektet blant de mest samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjektene i Statens Vegvesens portefølje. Nå må det også bevilges penger til et så viktig prosjekt, sier regiondirektøren. 

Samtidig påpeker han at resten av strekningen fra Fiskebøl og videre vestover til Nappstraumen ikke er prioritert, men kun omtalt i den såkalte utviklingsporteføljen.

– Jeg håper at resten av veistrekningen blir prioritert i neste rullering av Nasjonal Transportplan, avslutter Hansson.