NHO Nordland sterkt bekymret for E6 i Øvre Saltdal: – Brutte løfter og falske håp

Publisert

Når midtstripe er for mye forlangt: – At dette skal være standarden på en europavei og hovedferdselsåre gjennom Nordland og Norge er rett og slett en skam, sier Hans Christian Hansson, regiondirektør i NHO Nordland. Foto: Roar Wiik, NHO Nordland

Utbedringen av E6-strekningen mellom Sørelva og Borkamo i Øvre Saltdal har stått i stampe politisk i mange år, og nå kan prosjektet i verste fall bli ytterligere 10-12 år forsinket. NHO Nordland og lokalt næringsliv er dypt bekymret.

Sammen med en rekke bedriftsledere peker NHO Nordland på de alvorlige følgene de stadige utsettelsene har for både transport, sikkerhet og konkurransekraft i regionen.

– Brutte løfter og falske håp bare gjentar seg. Det er dramatisk for næringslivet at en så kritisk strekning på E6 blir behandlet så stemoderlig, og det skjer gang på gang. Dette er en vei som binder sammen landsdelen og er avgjørende for transport av både folk og gods, sier Hans Christian Hansson, regiondirektør i NHO Nordland.

E6 gjennom Øvre Saltdal er blant Norges viktigste transportårer, og strekningen mellom Sørelva og Borkamo har i lang tid vært en flaskehals.

Dagens vei er smal, uoversiktlig og har en rekke bratte og svingete partier, noe som skaper farlige kjøreforhold, særlig vinterstid.

Til tross for at deler av den nye traseen er påbegynt og reguleringsplanene er klare, har prosjektet stått stille i årevis.

Nye Veier leverte ikke

I september 2021 vedtok regjeringen å overføre prosjektet fra Statens vegvesen til Nye Veier. I mars i år ble imidlertid prosjektet gitt tilbake til Vegvesenet etter manglende progresjon.

Til tross for at statsbudsjettet for 2023 inneholdt en bestilling til Nye Veier, som del av bevilgningen på 6,1 milliarder kroner, skjedde det ingenting.

Blant dem som uttrykte håp om fortgang da Vegvesenet fikk prosjektet tilbake, var samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), som selv hadde reist til Salten for å slippe nyheten. 

Håpet ble senest knust da Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025-2036 ble vedtatt 20. juni.

Den om lag 20 kilometer lange strekningen ligger inne med 1,4 milliarder kroner i statlige investeringer, men prioriteres ikke i første halvdel av planperioden. 

Slik det ser ut nå, vil det altså ikke skje noe med strekningen før etter 2030.

Regiondirektør Hansson mener det er uakseptabelt at ett av Norges fremste eksportfylker nå skal leve med usikkerhet i fortsatt mange år.

– At vi nå står overfor en situasjon der utbedringen i verste fall ikke vil starte før om 10-12 år er fullstendig uholdbart, sier Hansson.

Hjørnesteinsbedrift dypt skuffet

Den manglende fremdriften har store konsekvenser for bedrifter som er avhengige av en pålitelig E6 for sin daglige drift, blant dem Rusånes Fabrikker, kjent for å produsere Saltdalshytta.

Fabrikksjef Christian Ruså påpeker at forsinkelsene skaper betydelige utfordringer og utgjør en stor konkurranseulempe.

– For Rusånes Fabrikker er E6 vår viktigste transportåre for å nå et marked i hele Norge. Alle innsatsfaktorer kommer inn til oss på den samme veien. Den betydelige oppgraderingen E6 for øvrig har vært gjennom løfter konkurransekraften vår og næringslivet generelt. Men en liten strekning står igjen og skaper utrygt arbeidsmiljø for alle de dyktige transportørene vi samarbeider med, sier Rusånes og poengterer:

– Jeg skulle tro at både Vegvesenet og politikere ser at denne flaskehalsen i Nordlands hovedtransportåre må gjøres ferdig. En ferdigstillelse av Borkamo-Sørelva gjør at vi faktisk kan sette en ganske grønn hake på E6 sørover fra Saltdal, understreker lederen for hjørnesteinsbedriften.

Frykter dødsulykker

Også Tommy Edvardsen, daglig leder ved Nordnes Kro og Camping, uttrykker frustrasjon. Han holder til på Røkland, bare få kilometer fra problemstrekningen, og snakker daglig med flere titalls sjåfører.

– For meg virker denne saken totalt uforståelig og ikke minst uansvarlig. Hvis noen hadde spurt meg da parsellen gjennom Saltdal opp til Borkamo ble åpnet i 1995, om at det skulle gå 30 år før resten ble bygget, hadde jeg trukket på smilebåndet og sagt at det umulig kan gå an! Nå er det virkelighet, og det kan gå ytterligere mange år før veien ferdigstilles, sier Edvardsen

Han legger til:

– Strekningen er svært trafikkfarlig og dette blir bare forsterket av at lange strekninger på begge sider er 90-soner med god standard og høy fart. Det har medført mange ulykker langs strekningen, og det er bare et tidsspørsmål før det skjer nye store dødsulykker. Spesielt utsatt er yrkessjåførene som skal navigere vogntog som så vidt kan møtes på strekningen, sier Edvardsen

Den erfarne reiselivslederen følger trafikkbildet året rundt.

 I sommer har trafikken på E6 vært ekstremt stor med nærmest sammenhengende kø i begge retninger på dagtid i to-tre måneder. Da er det totalt uansvarlig av politikerne at oppstart av dette utbyggingsklare prosjektet ikke allerede er kommet i gang, påpeker han.

Fylket står samlet

Elin Kvamme, daglig leder i Saltdal Utvikling KF, er også utålmodig:

– En velfungerende E6 er avgjørende for hele Salten. Denne transportåren er en livslinje som binder samfunnene våre sammen. Forsømmelse av vedlikeholdet hindrer utvikling og har alvorlige ringvirkninger for bedrifter og andre som er avhengige av stabil infrastruktur, sier Kvamme.

Ingvild Skogvold, daglig leder i Ranaregionen Næringsforening og representant i styret i NHO Nordland, fremhever hvor viktig veien er også for folk og næringsliv også lenger sør.

– Det er helt avgjørende for næringslivet i Nordland å få utbedret forbindelsen over Saltfjellet. Dette er en hovedåre i fylket vårt og bør være et prioritert prosjekt. Utbedringen er ikke bare kritisk for Saltdal og Salten, men for hele fylket – ja, jeg vil si hele landet, da dette er veien som skal binde sammen nord og sør på en trygg og effektiv måte, sier Skogvold.

NHO Nordland vil fortsette å jobbe politisk for snarlig utbedring.

– At en så viktig strekning blir skjøvet ut i tid på denne måten er ikke til å leve med. Vi trenger handling nå, ikke om ti år, avslutter Hansson.

Med 2100 medlemsbedrifter som til sammen representerer 29 000 årsverk og en samlet omsetning på 115 milliarder kroner, er NHO Nordland fylkets største bedriftsfellesskap.