NHO Nordland krever fortgang i utbedring av veien mellom Ørnes og Glomfjord: – En kritisk flaskehals

Publisert

Et vedlikeholdsetterslep og en standard som knapt tåler dagens lys: Regiondirektør i NHO Nordland, Hans Christian Hansson, områdedirektør regioner i NHO, Gjermund Løyning og avdelingsdirektør regioner, Roald Gulbrandsen, er helt tydelige på at både næringsliv og lokalbefolkning har ventet lenge nok på utbedring av fylkesvei 17. Nå er det avgjørende at planprosessene går på skinner fremover, etter at fylkesrådet har satt av midler. Foto: Roar Wiik, NHO Nordland

Fylkesrådet øker bevilgningen til 325 millioner kroner for å oppgradere fylkesvei 17 mellom Ørnes og Glomfjord, men regiondirektør i NHO Nordland, Hans Christian Hansson, mener det er for tidlig å juble. Veien er en kritisk flaskehals og har vært høyt prioritert før uten at nødvendige tiltak er iverksatt. – Nå er det viktig at reguleringsplanene ikke blir til hinder for nødvendig fortgang, påpeker han.

Den planlagte oppgraderingen av fylkesvei 17 mellom Ørnes og Glomfjord, forbi Glombergan i Meløy, er svært etterlengtet av både lokalbefolkning og næringsliv.

I forbindelse med behandlingen av økonomiplanen for Nordland fylkeskommune, har fylkesrådet varslet at parsellene Spildra-Eidbukt, Neverdalen-Selstad og Glombergan-Setvikdalen skal prioriteres. 325 millioner kroner er satt av i planen som nå er vedtatt.

Strekningen har i årevis vært en flaskehals for regionen og til hinder for både økonomisk vekst og trygg trafikk.

Veien er eneste alternativ for mange og har stor strategisk betydning, men har likevel vært preget av etterslep på vedlikehold og nødvendig utbedring. Det er smalt, svingete, rasutsatt og lite oversiktlig.

Fylkesrådet ønsker byggestart i 2026, og har som mål å få sendt å få sendt reguleringsplanene til behandling nå i høst.

Enkelte signaler tyder imidlertid på at reguleringsarbeidet kan ta opptil fire år, noe som vil medføre byggestart først i 2028.

Håper på effektive planprosesser

Hans Christian Hansson, regiondirektør i NHO Nordland, påpeker at det er positivt at fylkesrådet nå ønsker å sette fart på utbyggingen. 

Han venter imidlertid med å sprette champagnen.

– Det er godt å høre at fylkesrådet ønsker fortgang, men lokalbefolkning og næringsliv i Meløy har allerede ventet lenge nok. Denne veien har vært høyt prioritert tidligere, uten at det har kommet penger til de nødvendige utbedringene. Veien er en barriere for vekst og utvikling, i tillegg til at den er trafikkfarlig. Nå krysser vi fingrene for at alt går etter planen, og gjerne enda fortere, sier regiondirektøren.

Han legger til:

– Det som bekymrer meg i øyeblikket er først og fremst planprosessene. Hver delparsell har sin egen reguleringsplan. Nå som fylkeskommunen har satt av midlene, håper jeg alle relevante myndigheter og interessenter bidrar til at dette ikke tar lenger tid enn høyst nødvendig.

NHO Nordland har sterkt fokus på viktige næringsveier på fylkesveinettet. Foruten Glombergan har det største bedriftsfellesskapet i fylket også tatt til orde for å prioritere Tosenveien i Brønnøy og Bustneslia i Rana så fort som overhodet mulig.

Ikke akseptabelt 

Gjermund Løyning, direktør for regioner i NHO sentralt, understreker også den kritiske betydningen av gode fylkesveier for næringslivet. Han var nylig på reise i Meløy sammen med Hansson og avdelingsdirektør Roald Gulbrandsen.

Topplederen uttrykker stor forståelse for den kritiske situasjonen.

– Gode og pålitelige fylkesveier er helt avgjørende for næringslivet over hele landet, både for pendlere og arbeidsfolk, eksport og godstransport — og nå om sommeren ikke minst for reiseliv og turisme. Veistrekningen mellom Ørnes og Glomfjord er trafikkfarlig og sårbar slik situasjonen er i dag. Dessverre ser vi et betydelig etterslep på vedlikehold og utbedring av fylkesveier over hele landet, og det er ikke akseptabelt for næringslivet. Viktige næringsveier på fylkesveinettet har svært høy prioritet hos oss i NHO, sier Løyning.

Lokalt næringsliv krever handling

Edmund Ulsnæs, styreleder i Meløy Næringsforum, understreker at veien er essensiell for transport til og fra Glomfjord Industripark.

– Dette er blant de største næringsklyngene i Nordland, og flere av virksomhetene er internasjonale konserner. Den samlede omsetningen i Glomfjord er allerede på over 4 milliarder kroner. Logistikken må rett og slett fungere: Rask og trygg transport av råvarer inn, og ikke minst transport av ferdige produkter ut til et internasjonalt marked. Alle skjønner at dette er kritisk viktige faktorer, sier Ulsnæs.

Han legger til at den dårlige infrastrukturen ikke bare er et økonomisk problem, men også et spørsmål om sikkerhet og trivsel i hverdagen. Han tenker særlig på yrkessjåfører i lastebiler og vogntog, jobbpendlere og andre som trenger veien i det daglige, men også tilreisende.

– Sommeren 2024 illustrerer nok en utfordring ved en så belastet veistrekning. Dette er en del av Kystriksveien fra Bodø til Steinkjer, som bare blir mer og mer populær, og der trafikken øker. Mange turister kommer i bobiler og er ikke vant med å ferdes på slike strekninger, påpeker styrelederen.

Vil følge saken tett

Utbedringsprosjektet slik det nå foreligger forutsetter delfinansiering ved hjelp av bompenger. Meløy kommune stadfestet høsten 2022 sitt tidligere prinsippvedtak for bompengefinansiering av fylkesvei 17 gjennom kommunen. Nordland fylkesting har også vedtatt prinsippvedtak for bompengefinansiering.

Et samlet, delvis bompengefinansiert prosjekt må behandles i kommunen, fylkeskommunen og Stortinget. Dette arbeidet er iverksatt.

NHO Nordland og Meløy Næringsforum vil fortsette å engasjere seg i saken fremover.

– Dette er kort og godt en veistrekning som ikke står i stil med dagens krav, poengterer Hans Christian Hansson.