Torsdag lanserte statsministerne i Norge og Sverige, Jonas Gahr Støre og Ulf Kristersson, og Finlands president Alexander Stubb samarbeid om en militær transportkorridor og at man i større grad vil tenke transport av utstyr og personell fra øst til vest enn tidligere.
Regiondirektør i NHO Nordland, Hans Christian Hansson og direktør i Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg EBA Nord-Norge, Stein Windfeldt, forventer nå at krysningsspor på Ofotbanen dyttes frem i køen og prioriteres allerede i statsbudsjettet til høsten.
– Vi hilser regjeringens fokus på styrket nordisk forsvarssamarbeid og en militær transportkorridor velkommen, men det er avgjørende at dette følges opp med konkrete tiltak. Jeg forventer at statsbudsjettet til høsten inneholder friske midler til flere krysningsspor på Ofotbanen, og at dette blir begynnelsen på det sårt tiltrengte dobbeltsporet på denne viktige strategiske aksen. Ofotbanen har blitt stemoderlig behandlet over lang tid, så vi forventer at signalene fra møtet i Bodø innebærer en satsing på dobbeltspor. Vinterens avsporinger og kapasitetsutfordringer har vist hvor sårbar denne banen er i dag. Hvis regjeringen mener alvor med utspillet de nå kommer med, må de handle deretter og handle raskt, sier Hans Christian Hansson.
Lederen for Nordlands største bedriftsfellesskap mener nyheten som ble sluppet i Bodø denne uken er lite verdt dersom den ikke følges opp med konkret politikk og finansiering.
Han får støtte av Stein Windfeldt i NHO-bransjeforeningen EBA:
– Det er avgjørende at vi ser handling og at de nødvendige midlene stilles til rådighet. Statsbudsjettet til høsten er første ordentlige mulighet. Styrkingen av forsvarssamarbeidet er et veldig godt argument for å prioritere disse prosjektene, men det er også veldig mange andre gode grunner til at vi må forbedre fremkommeligheten på tvers her i nord, legger Stein Windfeldt til.
Mangler troverdighet
Hittil mangler regjeringen troverdighet når det gjelder å styrke transportkorridorene mellom øst og vest, mener de to lederne.
Omtrent samtidig som Norges statsminister la frem nyheten om den militære transportkorridoren, stemte Støres eget parti, sammen med Senterpartiet, mot forslaget om å fremskynde det kapasitetsøkende arbeidet på Ofotbanen i Nasjonal Transportplan og sikre oppstart i perioden 2025-2036.
– Regjeringspartiene stemte altså mot en tydeligere prioritering av kapasitetsøkning på en viktig transportåre mellom Norge og Sverige, stikk i strid med budskapet fra Støre samme dag om at den nasjonale infrastrukturen må møte NATOs behov for å kunne flytte styrker på tvers av landegrensene. Forstå det den som kan, sier Hansson oppgitt.
Må gå fra ord til handling
Over grensen har Sverige allerede satt i gang arbeidet med å planlegge dobbeltspor mellom Luleå og Boden. Svenskene har framskyndet arbeidet med å utbedre Malmbanen til 2026 istedenfor 2028 som opprinnelig var planen. Det opplyste den svenske samferdsels- og boligministeren, Andreas Carlson i en artikkel i NRK i mars.
– Ofotbanen er én av Nord-Europas viktigste jernbanetraseer for transport av gods. Det er et stort behov for økt kapasitet, både fra næringslivets side, men også fra et sikkerhetspolitisk perspektiv, særlig etter at Sverige og Finland har meldt seg inn i NATO. Selv om det er positive signaler fra statslederne at man ønsker en militær transportkorridor, er det skuffende at regjeringen i Norge hittil ikke har utnyttet muligheten til å prioritere dobbeltspor på Ofotbanen, sier Hansson.
– Ønsker regjeringen å ha troverdighet på dette området, må de gå fra ord til handling og prioritere begynnelsen på dobbeltspor på Ofotbanen i det kommende statsbudsjettet, konkluderer han.