Jubler for økt kapasitet på FOT-rutene: – Betyr mye

Publisert

Regiondirektør i NHO Nordland, Hans Christian Hansson, er fornøyd med at regjeringen og Widerøe ønsker å styrke flytilbudet på viktige strekninger. Foto: Roar Wiik

Etter en svært hektisk sommer med kapasitetsutfordringer på kortbanenettet, er regiondirektør i NHO Nordland, Hans Christian Hansson, fornøyd med at regjeringen og Widerøe ønsker å styrke flyrutene i nord.

– Det er svært gledelig at regjeringen har lyttet til næringslivet og lokalbefolkningen som tidvis har opplevd store utfordringer etter at prisene på FOT-rutene ble halvert. Nyheten mottas med stor begeistring, sier Hans Christian Hansson.

De maksimale prisene på de statsstøttede rutene ble redusert fra 1. april og siden da har Widerøe meldt om til dels meget høy kabinfaktor på flere ruter i nord. Det har medført en økt etterspørsel som har gjort det vanskelig for folk og næringsliv å finne ledige seter på aktuelle avganger. NHO Nordland og Offshore Norge har tidligere krevd akutte tiltak for å sikre tilstrekkelig kapasitet og forutsigbarhet.

– Vi er ikke mot lavere priser, men vi er for høyere og nødvendig kapasitet, poengterer Hansson.

Nå har Widerøe og regjeringen foreslått å gjøre endringer fra 31. mars, noe som vil bety at tilbudet styrkes på flere avgjørende ruter. 

I pakken som ble lagt frem i dag er det foreslått at Sandnessjøen og Mosjøen får flere direkteavganger til og fra Trondheim, en ny kommersiell rute med Widerøe mellom Brønnøysund og Oslo, et større fly som går mellom Kirkenes og Tromsø, forbindelsen via Kirkenes og Vadsø styrkes og økt kapasitet i høysesongen i rutene til og fra Stokmarknes, Leknes og Svolvær. 

– Næringslivet i nord er avhengig av gode forbindelser for å kunne utøve sitt virke. Fly er grunnleggende infrastruktur for oss. Vi har mottatt mange tilbakemeldinger om at denne våren og sommeren har gitt utfordringer for bedrifter som ikke finner ledige seter på relevante avganger og som dermed er nødt til å reise på et mer ugunstig tidspunkt eller avlyse planlagte jobbreiser. Det har også rammet pasienter som er avhengig av å komme seg til timene sine på sykehus eller hos spesialister. At Widerøe og regjeringen ønsker å svare på disse utfordringene er noe vi jubler for. Grepene tas innenfor de fastlagte økonomiske rammene, så da regner vi med at tiltakene kan settes ut i live så fort som mulig, sier Hansson. 

Selv om regiondirektøren er glad for at kapasiteten styrkes på flere viktige ruter, biter han seg merke i at det ikke foreslås noen endringer for Evenes. 

– Evenes havner i bakevja til tross for at dette er en viktig strekning for både næringslivet, forvaltningen og for pasienttransport. Vi er nødt til å få bedre forbindelser mellom Evenes og både Bodø og Tromsø. Når det er sagt, vet jeg at departementet jobber med saken, så vi krysser fingrene for at det kommer gode nyheter også for denne lufthavnen, sier Hansson.