– Det er bare å finne frem festhatten etter det som må sies å være en historisk sommer for reiselivsnæringen i Bodø og i Nordland. Det har rett og slett vært en fantastisk utvikling, sier regiondirektør i NHO Nordland, Hans Christian Hansson.
Kraftig økning
Totalt hadde Bodø nesten 90.000 overnattinger i juli. Dette er tall som rommer alle overnattingstilbudene og som innebærer en økning på 44 prosent i antall overnattingsdøgn fra juli i fjor. Veksten er både i antall utenlandske og norske overnattingsdøgn. I utenlandstrafikken har imidlertid utviklingen vært formidabel over tid med en vekst på 593 prosent siden 2020.
Tallene er fra hentet fra Statistisk Sentralbyrå og er bearbeidet av NHO Reiseliv.
For hotellene har utviklingen i Bodø vært på 56 prosent og her er det særlig antall utenlandske overnattingsdøgn som bidrar til økningen med 65 prosent. Hotellene melder også om bra belegg og god inntjening per rom, til tross for at antall hotellrom har økt med 80 prosent siden 2019. Dette har også skapt et betydelig antall arbeidsplasser i Bodø.
Engelsk har blitt «hovedspråket»
Ett av hotellene som har vind i seilene og som melder om svært gode tall er Skagen Hotell. Da NHO Nordland besøkte dem før ferien, rett før de skulle servere over 3000 turnere fra Eurogym 36000 måltider, meldte de om belegg på hele 95 prosent.
Allerede skal hotellet ha passert omsetningen fra fjoråret, med fremdeles fire måneder igjen av året. Hotelleier og administrerende direktør i Skagen Hotel, og styreleder i Visit Bodø, Arne Kjell Nyheim, er svært fornøyd med utviklingen og forteller at det har vært en god sommer for hotellnæringen i Bodø.
– Sommeren 2024 har vært veldig bra for hotellene i Bodø. Det startet allerede i 2021 med mange norske besøkende. Nå ser vi at «hovedspråket» i resepsjonen og rundt frokostbordene ikke er norsk lenger, og det er positivt.
Bedre tilbud, langsiktig jobbing og Europeisk kulturhovedstad
– Hva betyr det for dere som hotell at trafikken i Bodø vokser så mye og at stadig flere internasjonale gjester får opp øynene for Bodø?
– Det betyr at vi får flere muligheter til å utvikle oss som næring innenfor flere markeder. Det er også viktig at det bidrar til at vi får flere kunder til hotellene i Bodø. Når man tar med seg at vi har fått mange flere rom å fylle, er det veldig bra.
Nyheim tror at de gode tallene i reiselivsnæringen kommer som følge av langsiktig jobbing med markedsføring av destinasjonen, bedre opplevelsestilbud, enklere transport og gode overnattingstilbud. I tillegg er 2024 et spesielt år som vil gå i historiebøkene.
– Vi tror at hele byen har hatt en veldig god effekt av statusen som Europeisk kulturhovedstad, sammen med en stor innsats for å levere gode opplevelser til våre besøkende. Det er også et bra samarbeid mellom alle hotellene hvor vi jevnlig møtes for å se fremover og ta del i utviklingen. Vi tenker at vi nå har tatt av fra «hoppkanten» og det er opp til oss selv å se hvor langt vi når.
Fokusert på det internasjonale markedet
En av dem som har jobbet for å styrke Bodø som en destinasjon er reiselivssjef i Visit Bodø, Ann-Kristin Rønning Nilsen. Hun er svært fornøyd med tallene fra i sommer, særlig økningen blant internasjonale gjester.
– Dette er et resultat av systematisk arbeid fra reiselivet i Bodø gjennom flere år. Vi er spesielt glade for å se en betydelig økning i internasjonale gjester fra Tyskland, Sverige, Finland, USA, Frankrike og Nederland. Dette er markeder vi har rettet vår markedssatsing mot og hatt et særlig fokus på gjennom jobbing mot turoperatører og digitale kampanjer i sosiale medier. Resultatene viser at satsingen har vært vellykket, sier Rønning Nilsen og legger til:
– Det har også vært investert stort i flere nye hotell i byen og statusen som Europeisk kulturhovedstad har gitt svært god drahjelp hele året, og de mange idrettsarrangementene har bidratt til mange tusen reisende.
Ny internasjonal flyrute, en fjær i hatten
– Vi ser at utviklingen har vedvart med gode tall hittil i år. Hva betyr dette for Bodø som en reiselivsdestinasjon og for videre satsing i reiselivsnæringen?
– Samarbeidet i reiselivsnæringen er svært godt og det er stor enighet at vi må fortsette den samlede innsatsen fremover. Det er bare gjennom samarbeid at vi lykkes med å bli en etterspurt internasjonal destinasjon. Vi er godt i gang med flyruteutvikling og opplevelsesutvikling, vi må fortsette med den målrettede markedsinnsatsen og videre føre satsingen med å få store arrangementer til byen.
Regiondirektør i NHO Nordland, Hans Christian Hansson, tror at forholdene for videre utvikling av næringen ligger godt til rette.
– Stadig flere utenlandske gjester får øynene opp for det Bodø har å by på og det er en fjær i hatten at Bodø får en ny internasjonal flyrute til München neste sommer. Det gir grobunn til videre vekst, og jeg er sikker på at det vil komme flere flyruter etter hvert som tilbudet på bakken bare blir bedre og bedre. Det er bare å gi honnør til alle dem som har bidratt til å løfte destinasjonen Bodø – og som bidrar til en betydelig verdiskaping som utvilsomt kommer hele samfunnet til gode, avslutter Hansson.
Nøkkeltall:
- Totalt sysselsetter reiselivsnæringen i Bodø rundt 2600 ansatte, alt fra folk som jobber innenfor servering og overnatting, til persontransport og opplevelsestilbud.
- Antall hotellrom i Bodø har økt med 80 prosent siden 2019 og hele 150 prosent siden 2014.
- I juni toppet Bodø hotellstatistikken i hele landet med en økning i antall solgte hotellrom med 75 prosent sammenlignet med juni i 2019, før pandemien ifølge tall fra Benchmark Alliance som ble bearbeidet av Wiederstrøm Hotel Consulting på vegne av NHO reiseliv. Hotellrombelegget i juni endte opp på 85 prosent.
- I juli har utviklingen fortsatt med en kraftig økning i antall overnattinger på 43 prosent etter tall fra SSB. Dette er generelle tall og ikke bransjespesifikke tall.
- Totalt er det registrert rundt 550.000 overnattingsdøgn i Nordland i juli, som innebærer en økning på 13 prosent fra fjoråret.