Formidabel vekst på Harstad/Narvik lufthavn Evenes: – I norgestoppen

Publisert

Regiondirektør Hans Christian Hansson i NHO Nordland lar seg imponere over det gode arbeidet for å sikre nye ruter til Harstad/Narvik lufthavn Evenes. Lufthavnsjef Bjørn Isaksen kan vise til en meget pen vekst i utenlandstrafikken fra flyplassen beliggende så å si på fylkesgrensen mellom Nordland og Troms.

Harstad/Narvik lufthavn Evenes opplever rekordvekst i utenlandstrafikken, og til neste år kommer enda flere ruter til. NHOs regiondirektører i Nord-Norge er imponert over det solide arbeidet, både på flyplassen og blant de dyktige aktørene som jobber med utvikling av ruter og destinasjoner.

Flere internasjonale ruter og høy fyllingsgrad på flyene gjør at lufthavnen befester sin posisjon som en avgjørende motor for både reiseliv og næringsliv i en av de mest folkerike delene av Nord-Norge.

Tallene lufthavnsjef Bjørn Isaksen kan vise til er imponerende:

  • Økningen i trafikk utenlands sommeren under ett (mai-august) er 175 prosent, og høyeste enkeltmåned er juni med 237 prosent.
  • Høyeste vekstrate i Norge hittil i år på utenlandsruter (per oktober) med 108 prosent, tett fulgt av Tromsø med 100 prosent.
  • Sammenlagt vekst hittil i år er 7,5 prosent. 

– Flyplassen er porten til noen av landsdelens mest spektakulære naturopplevelser og spiller en nøkkelrolle for både turister og fastboende. Her lander gjester fra hele verden som vil oppleve fiskeværene i Lofoten, fjellene i Vesterålen, det vakre kystlandskapet i Sør-Troms og de tøffe alpinbakkene i Narvik. I tillegg er Evenes en livsnerve for lokalbefolkningen. De sterke tallene viser den store betydningen flyplassen har for hele regionen, sier regiondirektør i NHO Nordland, Hans Christian Hansson.

Stadig nye ruter

Hansson besøkte nylig Evenes og hadde et godt møte med lufthavnsjef Isaksen. Per oktober har 728 484 passasjerer reist til eller fra Harstad/Narvik. Utenlandstrafikken har hatt en spesielt kraftig vekst, med nye ruter til Zürich, Milano, Paris, Frankfurt, London (deler av vintersesongen), og i løpet av høsten har også København og Wien blitt annonsert. 

Sommeren 2024 vil vi se økte frekvenser til Paris og Frankfurt. Fyllingsgraden på flyene er også høyere enn tidligere, noe som vitner om effektiv ruteutvikling og økende etterspørsel.

Hansson trekker frem innsatsen som er lagt ned av både reiselivsnæringen og Avinor: 

– Harstad/Narvik lufthavn Evenes er et glimrende eksempel på hva som kan oppnås med målrettet samarbeid. Reiselivsnæringen i distriktet har gjort en fantastisk jobb med destinasjonsutvikling og arbeid opp mot turoperatører og flyselskaper. Dette har gitt resultater i form av flere flyforbindelser, betalingsvillige gjester og forlenget sesong. Dette er et givende samarbeid som helt åpenbart løfter områdets attraktivitet.

Avgjørende for mobiliteten

Sigrid Ina Simonsen, regiondirektør i NHO Arktis, er enig.

– Dette er bare starten på noe enda større. Med Alpin-VM i Narvik i 2029 og åpningen av Hålogalandsveien, ligger det store muligheter for ytterligere vekst, sier hun og legger til:

– Evenes er avgjørende for mobiliteten i nordre Nordland og Sør-Troms. Med den utviklingen vi ser nå, er vi svært forventningsfulle til veien videre. Overnattingstallene fra hele regionen så langt i år tyder på at det gjøres mye godt og riktig arbeid, påpeker hun.

Til stor inspirasjon

Veksten på Evenes er til stor inspirasjon for reiselivet i hele regionen. Det sier blant annet Tilla Lien Larsen, daglig leder ved Skårungen Basecamp i Vågan.

– De nye internasjonale rutene åpner døren til markeder som tidligere har vært vanskelig tilgjengelige, og gir oss tilgang til reisende utenfor den tradisjonelle høysesongen. Dette bidrar direkte til å forlenge sesongen, skape stabile arbeidsplasser og øke forutsigbarheten for lokale virksomheter. Dette er en helt avgjørende brikke i arbeidet med å etablere oss som en helårlig destinasjon, sier Lien Larsen, som også sitter i styret i NHO Nordland.

Hun løfter frem det gode arbeidet en rekke aktører har gjort med ruteutvikling og markedsføring de siste årene, og nevner særlig Destination Lofoten under reiselivssjef Line Renate Samuelsens ledelse.

– De har vist en imponerende evne til å tenke fremtidsrettet og ha en tydelig strategi, og slik har de styrket regionens posisjon på det internasjonale reiselivsmarkedet. Dette er en gamechanger for vår region, og vi som næringsdrivende skal ta ansvar ved å tiltrekke oss de rette gjestene, påpeker hun.

Rekruttering utfordrende

På Evenes jobber lufthavnsjef Isaksen og teamet hans jobber med å møte fremtidige behov. Selv med utfordringer som rekruttering av personell, er han optimistisk. Flyplassen er en spennende arbeidsplass, hvor de ansatte har et meningsfullt virke.

Evenes er allerede Norges nest største lufthavn for vinterdrift, fremfor alt på grunn av den militære tilstedeværelsen som sikrer døgnåpen kapasitet.

Selv om utenlandstrafikken har en pen økning, er det viktig å jobbe kontinuerlig for å opprettholde et godt tilbud innenriks. Simonsen og Hansson har vært i møter med SAS etter at selskapet midlertidig valgte å kutte kveldsruten fra Oslo og dermed morgenavgangen sørover i deler av vinterprogrammet.

SAS-ledelsen følger utviklingen tett og håper å kunne skru opp aktiviteten når bookingtallene tillater det.

– Vi er også glade for at Widerøe har varslet noe mer hensiktsmessige forbindelser til og fra Bodø. Dette er avgjørende for at Nord-Norge skal henge sammen, sier NHO Nordland-leder Hansson.