Til tross for lavere maksimalpriser på de statsstøttede strekningene på kortbanenettet, de såkalte FOT-rutene, opplever næringslivet i Nordland at flytilbudet i regionen er svekket fra april.
Den siste tiden har flere medlemsbedrifter tatt kontakt med NHO for å slå alarm om det de opplever som en uholdbar situasjon.
– Det gjelder særlig over Vestfjorden til destinasjoner som Leknes, Svolvær og Stokmarknes, hvor reisende opplever fulle fly og store vansker med å få plass. Vi vet at mange forretningsreisende booker tett opptil avgang, men situasjonen er nå at mange fly er fulle selv flere dager i forveien. Også reisende på Helgeland sliter med manglende kapasitet. På Evenes er rutetidene til og fra Bodø svært lite hensiktsmessige. Dette svekker samhandlingen i regionen, sier Hansson og legger til:
– Lavere priser er positivt, men med det ruteoppsettet og den kapasiteten vi har nå, betyr endringene fra april en tilbakegang istedenfor et fremskritt. Prisreduksjoner må ikke gå på bekostning av frekvens og tilgjengelighet. Når vi ser hvordan det har utviklet seg i vår, er vi svært bekymret med blikk på høsten, når aktiviteten i næringslivet for alvor tar seg opp, poengterer regiondirektøren.
Krevende for offshore-næringen
Siv Dagny Aasvik, regionsjef i Offshore Norge, peker på sårbarheten i flytilbudet på Helgeland, hvor olje- og gassvirksomheten står sterkt.
– Når det skjer uforutsette ting ser vi ofte hvor mangelfullt og utrolig sårbart flytilbudet er i denne delen av Nordland. Vi har registrert at ved kanselleringer av enkelte flyavganger fra for eksempel Sandnessjøen eller forsinkelser i helikoptertrafikk til Brønnøysund, så har det ikke vært mulig å booke om passasjerene til andre avganger fordi flyene er så fulle de påfølgende dagene. Passasjerer blir busset rundt i timevis og gjerne ut over natten, uten at det finnes overnattingstilbud, forteller Aasvik.
Hun tilføyer:
– Det er også vanskelig å finne billetter særlig midt på dagen, selv om offshorearbeiderne forsøker å bestille billetter langt frem i tid.
Konklusjonen hennes er tydelig:
– Flytilbudet til og fra Helgeland i dag fremstår som svært lite robust og kan dessverre svekke regionens konkurransekraft når det gjelder å tiltrekke seg aktivitet og kompetanse, oppsummerer hun.
Tvinges til å avstå fra reiser
Veslemøy Ellinggard, administrerende direktør i NorLense på Fiskebøl i Hadsel og styremedlem i NHO Nordland, deler bekymringene til Aasvik og Hansson.
– Vi har måttet droppe reiser eller endre planer på grunn av manglende kapasitet på flyene. For oss som opererer i et globalt marked, er det avgjørende å ha et pålitelig flytilbud. Vi må også kunne booke reiser kort tid før avgang når situasjoner oppstår, sier Ellinggard, som selv har avlyst reiser fordi alle fly var fulle, selv om en bestiller flere uker på forhånd.
– Situasjonen er også problematisk for ansatte som skal bruke helsetjenester i Bodø og Tromsø. Vi er selvfølgelig glade for at regjeringen vil legge til rette for bo- og bli-lyst i distriktene med billigere fly, men da må også kapasiteten økes slik at man holder tritt med etterspørselen, påpeker Ellinggard.
Etterlyser akutte tiltak
Til tross for at regjeringen har varslet en utredning, mener NHOs regiondirektør at det trengs raskere tiltak.
– En utredning løser ikke de umiddelbare utfordringene medlemsbedriftene står i. Nå må vi jobbe langs flere spor, sier Hans Christian Hansson.
Et pålitelig og tilgjengelig flytilbud er svært viktig for NHO-bedriftene i Nordland.
– Det er helt grunnleggende infrastruktur i landsdelen, både for næringsaktivitet, pasienttransport og generell mobilitet, sier Hansson.
NHO Nordland er det største bedriftsfellesskapet i Nordland med over 2050 medlemsbedrifter, som til sammen sysselsetter mer enn 28 100 årsverk og omsetter for 110 milliarder kroner.