Bedriftene i Nordland ser noe lysere på fremtiden, men stort sprik i laget

Publisert

Bedriftene i Nordland rapporterer om noe smulere vann, men det er store forskjeller mellom bransjene. I byggenæringen og bilbransjen er det eksempelvis betydelig dystrere enn i reiselivet for tiden, opplyser NHO Nordlands regiondirektør Hans Christian Hansson. Foto: Unmukt Goel

Bedriftene i Nordland rapporterer om en viss bedring, men store forskjeller og utfordringer preger fortsatt markedet, viser en fersk undersøkelse fra Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO).

NHOs medlemsundersøkelse for august 2024 avslører at bedriftene i Nordland ser noe lysere på fremtiden enn tidligere. Mens 29 prosent av bedriftene i desember i fjor vurderte markedssituasjonen som dårlig, er tallet nå redusert til 8 prosent.

Samtidig oppgir 63 prosent at situasjonen er tilfredsstillende, mens 27 prosent vurderer den som god. Dette plasserer Nordland i en relativt positiv posisjon sammenlignet med andre deler av landet.

– 9 av 10 medlemsbedrifter i Nordland sier at det går godt eller tilfredsstillende. Det er en viss bedring, men forflytningen skjer i hovedsak fra dårlig til tilfredsstillende. Det er ikke slik at det er jubelstemning i bedriftene. Mange sliter fortsatt med høye renter, redusert kjøpekraft og en generell usikkerhet både blant næringsdrivende og i befolkningen, sier regiondirektør Hans Christian Hansson i NHO Nordland.

Svak kronekurs tynger

Med 2091 medlemsbedrifter som til sammen representerer 28 759 årsverk og en samlet omsetning på 115 milliarder kroner, er NHO Nordland fylkets største bedriftsfellesskap. Virksomhetene opplever at et ustabilt marked er i ferd med å stabilisere seg, men utfordringene er fortsatt store, spesielt for dem som er avhengige av leveranser fra utlandet.

– Eksportbedriftene og reiselivet nyter godt av at utenlandske kunder kan handle billigere i Norge på grunn av den svake kronekursen. Men samtidig begynner dette for alvor å tynge norske bedrifter som er avhengige av å importere råvarer og andre innsatsfaktorer fra utlandet. Den svake kronen er sånn sett et problem, understreker Hansson.

Når det gjelder fremtidsutsiktene for de neste 6-12 månedene, forventer 66 prosent av bedriftene i Nordland uendrede markedsforhold. 20 prosent ser for seg en forverring, mens 13 prosent forventer en bedring. Selv om Nordland ligger noe under landsgjennomsnittet i fremtidstro, er det færre bedrifter som forventer nedgang nå sammenlignet med tidligere.

– Vi må kunne fastslå at bedriftene i Nordland ser noe lysere på fremtiden. Men det er for tidlig å juble. De vanskelige tidene er ikke over, og vi må fortsatt være forberedt på turbulente måneder, sier Hansson.

Store forskjeller

Undersøkelsen viser også store forskjeller mellom ulike næringer. Finanssektoren og transportbransjen melder om den beste markedssituasjonen, mens byggenæringen og bilbransjen er blant dem som sliter mest.

NHO Byggenæringen er også den landsforeningen hvor medlemmene er mest pessimistiske med tanke på fremtiden, sammen med NHO Service og Handel, Sjømat Norge, NHO Elektro og Norges Bilbransjeforbund.

Men det finnes også lyspunkter i Nordland. Reiselivet rapporterer om en sterk sommersesong og gode bookingtall for de kommende månedene. Dette gir håp om at enkelte næringer kan bidra til å løfte økonomien i regionen.

– Det er klart at vi ser en todelt virkelighet. Enkelte bransjer går godt, mens andre fortsatt sliter. I NHO Nordland kommer vi til å fortsette å jobbe for å sikre at alle våre medlemsbedrifter har de beste forutsetningene for å lykkes i en krevende tid, understreker Hansson.

Flere nøkkeltall om næringslivet i Nordland, inkludert markedsutsikter, finner du her.