Avgjørende med mer forutsigbarhet for persontrafikken på Ofotbanen: – Vi må kunne stole på at toget går

Publisert

Regiondirektør i NHO Nordland, Hans Christian Hansson og direktør i Narvikregionen Næringsforening, Svein Erik Kristiansen, håper på mer pålitelig persontransport på Ofotbanen inn i høst- og vintersesongen. Så langt i år har situasjonen vært langt fra god nok. Foto: Anders Paulsen, NHO Nordland

– Nå må det tas grep for å sikre stabil og pålitelig persontrafikk på Ofotbanen inn i høst- og vintersesongen. Situasjonen de siste månedene har vært uholdbar.

Den felles oppfordringen fra NHO i Nord-Norge og Narvikregionen Næringsforening er tydelig: Med Narvik som vertsby for alpin-VM og et boomende reiseliv i landsdelen, er stabil og forutsigbar jernbanetrafikk til og fra regionen avgjørende.

Nå krever NHO Nordland, NHO Arktis og den lokale næringsforeningen tiltak for å sikre at persontrafikken på Ofotbanen opprettholdes på en akseptabel måte etter en lengre periode med store driftsutfordringer.

Skadelig for merkevaren

Nord-Norge opplever en betydelig økning i turismen, og med kommende store arrangementer som alpin-VM vil økningen etter alt å dømme fortsette de kommende årene. Togtilbudet brukes også av lokalbefolkningen.

– Vi kan ikke leve med at jernbanen inn til Norge og Narvik ikke er til å stole på. Særlig reiselivsbedrifter har opplevd betydelige negative konsekvenser av den lange driftsstansen og usikkerheten rundt alternativ transport. Det er skadelig for den ellers sterke merkevaren Nord-Norge, sier Hans Christian Hansson, regiondirektør i NHO Nordland.

– Ofotbanen er viktig både for godstransport og persontrafikk, og problemene vi har stått overfor siden desember i fjor rammer hele Nord-Norge. Vi har ikke mye jernbane i nord, men la oss nå i alle fall sørge for at de strekningene vi har fungerer som de skal. Det handler også om det bredere grenseoverskridende samarbeidet på Nordkalotten, sier Sigrid Ina Simonsen, regiondirektør i NHO Arktis.

Også Svein Erik Kristiansen, direktør i Narvikregionen Næringsforening, er tydelig på at Narvik er en togby og at persontogene hører med:

– Da nytter det ikke å stå på perrongen og bare håpe på at toget går, sier Kristiansen, som har fått mange fortvilte henvendelser fra lokale medlemsbedrifter om situasjonen.

Manglende informasjon

De siste månedene har vært utfordrende for både innbyggere og turister som har ønsket å reise med tog til og fra Narvik. Etter to alvorlige avsporinger på svensk side av grensen, henholdsvis i desember 2023 og februar 2024, har det sårbare jernbanenettet vært under intensiv reparasjon.

Over 25 000 sviller ble byttet ut på en 15 kilometer lang strekning, noe som medførte full stans i togtrafikken. Malmtrafikken startet opp igjen i mars, mens persontrafikken først kom skikkelig i gang igjen 18. juni.

Togreisende har vært fortvilte over manglende informasjon og upålitelige alternative transportløsninger. 

Kristiansen opplevde selv å bli stående ute i kulden og vente på en buss for tog som aldri dukket opp i påskeferien.

– Uavhengig av mine egne negative erfaringer, er konklusjonen helt klar: Sånn kan vi ikke ha det, sier direktøren i næringsforeningen.

Må satse på bedring

Tallrike klager har strømmet inn til lokale reiselivsbedrifter fra misfornøyde turister. Nå kreves det handling for å sikre en problemfri vintersesong.

– Turistene må kunne stole på at de kommer seg frem dit de skal. Vi må satse på bedring inn i det som ligger an til å bli en bra vintersesong. Vi trenger stabilitet og forutsigbarhet, både for å sikre fornøyde turister og for å styrke næringslivet i regionen, påpeker Kristiansen.

Ofotbanen er blant Nordens mest krevende jernbanestrekninger å vedlikeholde, med en trasé gjennom til dels utsatt landskap. De nylige oppgraderingene har imidlertid gjort banen mer robust, men fremtidige tiltak må sikre at slike driftsstanser unngås.

– Vi etterlyser også bedre samarbeid mellom de ansvarlige på begge sider av grensen. Til tider ser kommunikasjonen ut til å ha sviktet, sier Kristiansen.

Et minstekrav må være at det i hvert fall settes opp buss for tog når jernbanen ikke kan brukes, og at informasjon om dette er lett å finne.

Dobbeltspor på lengre sikt

På lengre sikt har NHO Nordland og Arktis vært svært tydelige på at dobbeltspor er eneste løsningen.

– Godstrafikken er naturligvis av essensiell betydning, men strekningen er også populær blant både turister og lokale innbyggere som ønsker å reise trygt, raskt og miljøvennlig. Dette er vital infrastruktur som det også må investeres i. Dobbeltspor må på plass, understreker regiondirektør Hansson.

Han legger til:

– Vi er glade for at både Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet er på ballen, og holdt møte med politisk ledelse i både Narvik kommune og Nordland fylkeskommune nylig. Vi trenger ingen gjentakelse av årets vinter- og vårsesong.

Etter planen skal SJ ta over trafikken fra Vy i desember. Dette er en kontrakt frem til desember 2025 med opsjon på ett år til. Det skal noe senere lyses ut ny kontrakt for en lengre periode. Svenske Trafikverket har også signalisert at de ser på muligheten for å kjøpe inn nytt togmateriall til strekningen.