Over 50 med på innspillsmøte om arbeidskraft

Publisert

Det var stor oppslutning på vårt digitale innspillsmøte i forbindelse med prosjektet "Arbeidskraftløftet"

Sammen med Nav Møre og Romsdal inviterte vi til digitalt innspillsmøte om arbeidskraftutfordringen som Norge står ovenfor de kommende årene.

I dag er det 685 000 personer i yrkesaktiv alder som står utenfor arbeidslivet i Norge. Samtidig trenger norske bedrifter arbeidskraft. Hvordan kan vi løse samfunnets arbeidskraftbehov i årene som kommer?

I "Arbeidskraftløftet" står bedriftenes behov i sentrum sa regiondirektør Lene Trude Solheim i NHO ved innledningen i møtet.

- Det er viktig å øke tilgangen til kompetent arbeidskraft. Det er viktig for bedriftene, det er viktig for den enkelte for å hindre utenforskap, og det er viktig for samfunnet som helhet, sa Solheim. 

"Arbeidskraftløftet" blir sentralt for NHO og Nav i tiden som kommer. Det blir også en del av tematikken på NHOs årskonferanse i januar 2025, og i vår regionale årskonferanse i februar. 

Nordea med speeddating 

Karoline Frøysa, leder ved Nordeas kundeservice i Ålesund fortalte om speeddatingen som de gjennomførte med en rekke personer tidligere i år. Dit  kom mange som stod utenfor arbeidslivet for et annerledes jobbintervju. Her kunne de "gå ut av CV 'en" og fortelle om seg selv på en annerledes måte.

- Dette ga oss muligheten til å finne gode kandidater, som kanskje ellers ikke hadde vært aktuell for oss. Vi må se hele mennesket, finne de gode egenskapene og feire mangfoldet, sa Frøysa.

Kongsberg Maritime hentet gamere fra gutterommet

Geir Sundal fra Kongsberg Maritime fortalte om måten de har fått digitalisert arkivet sitt gjennom samarbeid med Nav.

- Vi var på jakt etter unge personer, gjerne med data og gaming-bakgrunn. Vi presenterte dette for Nav, som var med på ideen. Tidlig i 2023 startet vi med 3 personer, og fikk påfyll av 3 til på slutten av året, sa Sundal.  

Alle måtte gjennom intervju og fikk vilkår som ansatte i selskapet. De skulle være en Kongsberg-ansatt, ikke en fra Nav.

- Status nå er at vi har 6 i staben, en har søkt seg andre jobber, og vi er veldig fornøyde med det vi har fått til, sa Sundal.

Han legger til at mentorrollen er avgjørende. Dette må på plass for å få opplegget til å fungere ifølge Sundal.

Ekornes med språktilbud og skoletilbud

Bergljot Hjortdal fra Ekornes fortalte om flyktninger og andre kommer inn i praksisperiode. Målet er å få disse i fast arbeid etter praksisperioden. Fadderordning er viktig, i tillegg til mentorordning. Fadderen er en som hjelper til langt mer enn jobbrelaterte ting. Fadderen gir hjelp til praktiske gjøremål som søknader, innkallinger til foreldremøter, påmeldinger til turer – i det hele tatt.

Pandemien gjorde at vi trengte mer arbeidskraft. Vi hadde norskkurs for innvandrere på fabrikken, og vi ansatte mange etterpå.

- Vi har også nært samarbeid med Sykkylven VGS og Sykkylven Næringslag ovenfor unge. Ekornes har en robot på skolen, som elevene får teste seg på – og få relevant trening. Vi gir alle som velger robotisering i skolen en læreplass i bygda. Dette er viktig. Vi må fortsette med arbeidet om å utvikle våre medarbeidere. Vi har mye kompetanse i staben som vi må utnytte, sa Hjortdal.

Noen stikkord fra innspillsmøtet:
  • Det er viktig å huske på at hjelpemiddelsentralen kan være en tilrettelegger i arbeidshverdagen
  • Nav kan hjelpe bedrifter med å rekruttere arbeidstakere fra Europa. Vi må bli flinkere til å markedsføre oss for disse.
  • Utenlandsk arbeidskraft snakker ikke norsk. Det må skaffes muligheter for at disse kan ta fagbrev på engelsk, dersom de ikke vil lære seg norsk.
  • Innleiereglene må jobbes med. Det offentlige kan leie inn, men ikke det private næringsliv. Innleiereglene må endres.
  • Skal man ha lærling så kan det være lurt å kontakte skolene for å prøve få elevene inn i utplassering (YFF) på VG2.
  • Det er viktig å framsnakke bedriftene, hva finnes av muligheter.
  • Hvordan kan små bedrifter, uten store HR-avd, få kontakt med lærlinger? Det er mange instanser som sitter på kunnskap, men det er viktig å kunne samordne dette, og gjøre ting enklere for små- og mellomstore bedrifter.
  • Bruke markedskoordinatorene fra Nav.