Statusoppdatering fra møte om flomsituasjonen i Innlandet

Publisert

Det er nå skader som vi aldri før har sett maken til.

Det er nå skader som vi aldri før har sett maken til. Foto: NHO Innlandet

Samarbeid og samhandling er viktig for å komme best mulig gjennom krisa vi nå står i. I lys av totalberedskapskommisjonens anbefalinger, så er måten det nå jobbes på et godt eksempel på operasjonalisering av hvordan vi skal samarbeide i lignende situasjoner fremover.

Torsdag: 10.8 2023 

Ca. 225 deltagere 

Velkommen v/ Jon Kristiansen, regiondirektør i NHO Innlandet:  

Vi ser nå store skader på infrastruktur, isolerte husstander, og evakueringer. Framkommeligheten på veiaksene nordsør og østvest i Innlandet er svært krevende. Det vil ta tid å åpne for normal trafikk igjen, og vi må nok ut i neste uke før det kan skje. Mange steder vil det ta vesentlig lengre tid. Vi ønsket derfor å gi bedriftene i Innlandet informasjon om status akkurat nå. Samt hva vi kan forvente fremover, hvilke veier og traser som blir prioritert i gjenoppbygging etc. 

Vi opplever et særdeles godt samarbeid offentlig/privat. Samarbeid og samhandling er viktig for å komme best mulig gjennom krisa vi nå står i. I lys av totalberedskapskommisjonens anbefalinger, så er måten det nå jobbes på et godt eksempel på operasjonalisering av hvordan vi skal samarbeide i lignende situasjoner fremover.  

Status v/ Knut Storberget, Statsforvalteren i Innlandet: Vi står fortsatt i krise – selv når sola skinner. Skred og rasfare. Full beredskap siden søndag. Vi har en ressursbank som trår til når det gjelder. Takke næringslivet m fl. NLF som har bidratt. Oppfordrer til å bli med på dugnaden den som kan. 

Status v/ Kristin Hasle Haslestad, NVE: Ekstremværet Hans – Flom- og jordskredfare på rødt nivå. Begna: all time high vannføring, men er på tur ned. Randsfjorden vil fortsette å stige. Glomma vassdraget 20 årsflom. Lågen over en 200 årsflom. Mjøsa er forventet å peake iløpet av lørdag/søndag 50 års flom/tilsvarende som i 1995. Glomma ved Elverum har flatet ut og er på vei ned. Nordfoss på forventes å synke. Fokus på området vest for Mjøsa. Utfordringer også i etterkant når vannet vil synke.  

Status fra veimyndighetene v/ Aud Riseng, samferdselssjef i Innlandet fylke: Har hatt skader som vi aldri før har sett maken til. Ekstremt og uforutsigbart. Fylkeskommunen har alt som er tilgjengelig av anleggsmaskiner og personell ute på veiene for å avdekke skader. Har bedt om bistand fra bedriftene og fikk en veldig god respons fra entreprenører og anleggsbransje. Den ene etter den andre rakte opp hånda – her er det virkelig snakk om alle mann til pumpene! Dette viser hvor godt privat/offentlig samarbeid fungerer – også i krisesituasjoner. 

Status fra veimyndighetene v/ Cato Løkken, avdelingsdirektør i Statens vegvesen: Store mengder nedbør gir fare for flom, jord- og sørpeskred. Mange steder er veier stengt og flere kan bli stengt på kort varsel. E6 Dovrefjell er stengt. Sjekk trafikkmeldinger og følg med på værvarsel før du skal kjøre, se også varsom.no. «Vegvesen trafikk» er en mobilapp fra Statens vegvesen. Appen gir deg som sjåfør enkel tilgang til informasjon langs veien på telefonen. 

Status v / Sigbjørn Krosgård, Banenor: Av hensyn til sikkerheten har Bane NOR innført rød beredskap på flere strekninger grunnet ekstremværet. Det betyr at strekningene er stengt for togtrafikk. Dovrebanen, deler av Rørosbanen, Bergensbanen og Gjøvikbanen er fortsatt stengt. Trafikken på Gardermobanen, Hovedbanen, Kongsvingerbanen og Dovrebanen (Eidsvoll-Moelv) startet opp torsdag ettermiddag/kveld. Her finner du også et interaktiv beredskapskart som viser togstrekningenes status. Nå gjelder det å få oversikt, rydde opp igjen og komme i gang med trafikk på sikt. 

Status strøm/nettsituasjonen v/ Nils Kristian Myhre, direktør for kommunikasjon og samfunn i Eidsiva: 60 driftsforstyrrelser siste dagene, relativt begrenset gitt situasjonen vi står i. Det er utfordrende å komme seg frem grunnet stengte veier. Nå bruker vi et helikopter og droner for å befare. 17 00 har vært rammet mer eller mindre av enkelte strømbrudd. Jobber for å holde hjulene i gang.