Innlandet på topp i utendørs opplevelser

Publisert

Utendørs opplevelser som stisykling, alpint, opplevelsesparker, hundekjøring og klatreparker har blitt big business. Verdiskapningen er mer enn doblet på 10 år, og aller høyest er den i Innlandet.

-Det er en tydelig trend at opplevelser blir stadig viktigere for reisende. Turister vil ikke bare dra på sightseeing, de vil ut i naturen og oppleve noe. Dette er gode nyheter for Innlandet, som kan by på fantastisk natur og mange flotte opplevelser, sier regionsdirektør Jon Kristiansen i NHO Innlandet.

En ny rapport som er utarbeidet av Menon Economics på oppdrag fra NHO Reiseliv, viser at verdiskapningen i bransjen er mer enn doblet de siste 10 årene. Aller best går det i Innlandet fylke, som hadde en verdiskapning fra opplevelsesturisme på hele 616 millioner kroner i 2022.

Økningen i opplevelsesturisme i Norge er en del av en global trend og veksten forventes å fortsette i samme takt framover.

Action hele året

Det er først og fremst store skisport-aktører som Trysil, Hafjell, Kvitfjell og Beitostølen som bidrar til den høye verdiskapingen i Innlandet.

-Mange av disse, er et ski-eldorado på vinteren og et sykkelmekka på sommeren. På denne måten klarer de også å utvide sesongene med et godt tilbud store deler av året. Det betyr mye, både for tilreisende og de som bor der, sier Kristiansen.

På landsbasis har verdiskapingen fra utendørs opplevelser økt fra 1,5 milliarder i 2012 til 3,8 milliarder i 2022. Når vi tar med ringvirkningene, ser vi at bransjen i 2022 la grunnlag for totalt 7 milliarder kroner i samlet verdiskaping og 10 100 arbeidsplasser i hele landet.

Spår fortsatt høy vekst

I tillegg til å være fylket med høyest verdiskaping, er Innlandet fylket med størst absolutt vekst i perioden. Det har vært en årlig vekst i verdiskaping på 16 prosent i perioden.

940 personer jobbet i opplevelsesbransjen i Innlandet i 2022 og antall sysselsatt er mer enn doblet de siste 10 årene.

Menon Economics forventer at aktivitets- og kulturbransjen vil ha en høyere årlig vekst enn reiselivsnæringen som helhet frem mot 2030.  

Kristiansen er ikke i tvil om at opplevelser vil bli viktig i årene fremover;

-Innlandet og Norge har alt som skal til for å bli verdensledende på opplevelsesturisme. Å utvikle gode opplevelser vil bli viktig for å nå målet om å utvide sesongene og spre turistene til flere steder, avslutter Krisitansen.