Desember 2017: Hadeland Glassverk
De er anerkjent som et glassverk med høy kvalitet og stilrene produkter, men denne bedriften har endret seg mye siden oppstarten i 1762.
De er anerkjent som et glassverk med høy kvalitet og stilrene produkter, men denne bedriften har endret seg mye siden oppstarten i 1762.
- Vi har gått fra å være en tradisjonell produksjonsbedrift til å være en opplevelsesbedrift. Det krever store omstillinger, forklarer daglig leder Kari S. Roll-Matthiesen.
Til sammen har NHO Innlandet over 2000 medlemsbedrifter. Men månedens bedrift viser vi mangfoldet i våre bedrifter gjennom å utmerke bedrifter vi ser har gjort en ekstra god innsats.
Det er desember og en særdeles travel måned for hjørnestensbedriften på Hadeland. I løpet av høstmånedene har produksjonen jobbet på spreng for å fylle lagrene med varer til julesesongen. Det kan de være glade for.
- Jula tok helt av her. Den første helgen i november hadde vi omsetningsrekord og slik har det fortsatt inn i desember.
Nissefar, nissebarn, nissepostkasse og juleslede. I opplevelsessenteret på Hadeland Glassverk satses det denne måneden på den tradisjonsrike jula.
- Tiden skal gå sakte her og gjestene skal kunne kjenne snøen knirke under skoene når de besøker oss, smiler Roll-Matthiesen.
Syv dager i uken holder de åpent. Lysstøping, juleverksted, og glassblåsing er blant de mest populære aktivitetene denne jula. Opplevelsessenteret kan også by på blant annet 10 butikker, 2 gallerier, 5 restauranter og Norges aller største innendørs julemarked. Her kan man finne alt fra gave- og interiørbutikker til bakeri, kjøkkenbutikk og mikrobryggeri.
Hos Hadeland Glassverk kan man trolig fylle opp gavesekken for både store og små, men også bedrifter kan dra nytte av å sjekke ut glassverkets julegaver mener Roll-Matthiesen: - Julegaver til bedrifter og ansatte er helt avgjørende for vår produksjon.
Som opplevelsesbedrift merker Hadeland Glassverk sesongsvingningene godt. På én helg i desember omsettes det for mer enn i hele januar og februar. Det byr på enkelte utfordringer:
- Vi er blitt en sesongbedrift og har fortsatt mye å lære om det. Hadeland Glasverk har eksistert siden 1762, og har vært igjennom mange omstillinger i løpet av levetiden. Hele tiden må vi navigere etter markedsendringene. I perioder har det ført til at vi har måttet permittere en del ansatte før lavsesongene. Vi jobber med å utvikle løsninger så vi kan sikre helårsplasser til flere av våre ansatte.
Omsetningsmessig har Hadeland Glassverk løftet seg et hakk. I år har de hatt flere gjester enn noen gang. Roll-Matthisen er overbevist om at det er et resultat av langsiktig arbeid og gode omstillingsevner:
- Dette er ikke noe man kan trylle frem. Det er et resultat av hardt arbeid over tid. Vi har satset voldsomt på markedsføring i sosiale medier og vi har utviklet nye produkter som selger. Men aller viktigst er den opplevelsen kundene får når de besøker oss. Vi har enestående ansatte som yter service. På den måten får vi gjenkjøp.
Og selv om lavsesongen treffer i januar og februar gleder Roll-Matthiesen seg allerede til vårmånedene, når det skal gjøres klart til mummitrolltema i opplevelsessenteret.
- Utstillingen blir hentet fra Storbritannia, og vi setter inn alle støt for å gjøre dette uforglemmelig. Alle fra inn- og utland oppfordres til å komme i juni!