Vinneren av nordnorsk markedsføringspris 2024 er Lofoten Links
Foto: NHO Arktis
Årets vinner har utviklet et av Nord-Norges beste signaturprodukter, og skaper reiselyst til nord hos millioner av golfinteresserte over hele verden.
Foto: NHO Arktis
Årets vinner har utviklet et av Nord-Norges beste signaturprodukter, og skaper reiselyst til nord hos millioner av golfinteresserte over hele verden.
Det er ikke mange steder i verden man kan kombinere golf med spektakulære nordlysopplevelser, men det får man ved Lofoten Links på Gimsøya i Lofoten:
— Årets vinner har lykkes med å utvikle en internasjonal arena for opplevelser og aktiviteter i et spektakulært arktisk landskap. De har skapt en arena som har utmerket seg i konkurranse med bortimot 40.000 andre over hele verden, mange på eksotiske destinasjoner under varmere himmelstrøk. Vinneren har etter juryens mening utviklet et av Nord-Norges beste signaturprodukter, de viser frem landsdelen på forbilledlig måte, sier Terje Theodorsen, styreleder i NHO Reiseliv Regionforening Nord-Norge.
Prisen deles ut hvert år av NHO Reiseliv Regionforening Nord-Norge. Prisen går til en person, bedrift eller organisasjon som betyr mye for markedsføringen av Nord-Norge, og som har en positiv innflytelse og påvirkning i utviklingen av landsdelen. Juryen er styret i NHO Reiseliv Regionforening Nord-Norge.
— Har klart det mange ikke trodde var mulig
Å finne oppskriften på suksess i reiselivet er ikke enkelt, og spesielt ikke innenfor opplevelsesbasert virksomhet. Undersøker man vellykkede reiselivsbedrifter i opplevelsessektoren er der likevel noen typiske kjennetegn:
— De har klart å utvikle opplevelser og aktiviteter for spesifikke målgrupper, samtidig som de tydelig og bevisst har definert seg inn i reiselivets økosystem med klare leveranser og målsettinger. Spesialiserte aktiviteter, som golf, har gjerne klare retningslinjer, standarder og forventninger, samt egne markedskanaler og «samfunn». Årets vinner har fra starten av satt seg hårete mål, nemlig å bli anerkjent i en av verdens største aktiviteter. Med hardt arbeid i mye motvind og en klar visjon har man klart det som mange trodde ikke var mulig, sier Theodorsen.
Kåret til en av verdens 100 beste golfarenaer
Golfere har store forventninger til arena, servicefunksjoner og leveranser, og markedet er formidabelt. Med mer enn 60 millioner aktive utøvere gir dette enorme muligheter:
— Målrettet markedsarbeid i riktige kanaler, relasjonsbygging og samhandling med både reiselivsnæring og interesseorganisasjoner har gitt helt ekstraordinære resultater. Over år har vinneren satt sitt produkt og landsdelen på kartet i mange kanaler, og oppnådd bransjerangeringer som har skapt internasjonal oppmerksomhet, sier Theodorsen.
— Lofoten Links er en verdig vinner av årets pris. De er en sterk bidragsyter i markedsføringen av Nord-Norge i både inn- og utland, og lykkes med å tiltrekke seg en målgruppe som få andre opplevelsesaktører i Nord retter seg mot, avslutter Theodorsen.
I 2023 ble Lofoten Links kåret til en av verdens 100 beste golfarenaer, og er den eneste fra Skandinavia på denne internasjonalt anerkjente listen.
Ta kontakt med følgende for ytterligere informasjon om pristildelingen:
Styreleder Terje Theodorsen, NHO Reiseliv Regionforening Nord-Norge mobil 900 23 225
Adm. dir Frode Hov, Lofoten Golfdrift AS mobil 917 69 809