Den 18. desember skriver Tromsø-forfatteren Mari Andreassen ærlig om hva hun opplever som problematisk med turismen i byen.
Tromsø har på kort tid blitt et attraktivt reisemål. Selvsagt merkes det for de fastboende. Debatten i sosiale medier viser at folk er både enige og uenige. Alle må få eie sin historie. Vi må kunne snakke åpent om alle sider av turismen.
Reiselivsnæringen er Norges femte største eksportnæring. Bare i Troms hadde den en omsetning på 10,6 milliarder kroner i 2023, ifølge en ny destinasjonsanalyse bestilt av Troms fylkeskommune i samarbeid med NHO Reiseliv og NHO Reiseliv Regionforening Nord-Norge. Regjeringen er tydelig på at den vil at reiselivet skal vokse, noe som også skjer. Utenlandske overnattinger i Nord-Norge har økt med 19 prosent fram til oktober i år sammenlignet med samme tid i fjor, ifølge SSB. Tromsø sine muligheter er nok ønsket av andre samfunn i nord fordi de ser at reiselivet gir liv i by og bygd.
Vi trenger en bred debatt. Bare slik kan den bli opplyst og lede til mest mulig bærekraftige løsninger for både besøkende og fastboende.
En bred debatt handler også om å anerkjenne at reiselivet er noen sin arbeidsplass, investering og integrering. Det er skatter og avgifter som bidrar til vår alles velferd og infrastruktur. Reiselivet bidrar til bredde blant butikker, kafeer, restauranter og kulturtilbud som også fastboende nyter godt av. Butikkeier Kajsa Kvernmo i Laš studio har gode poenger når hun skriver at turistene holder byen i gang.
Vårt reiseliv blir best i et samspill mellom det offentlige, bedriftene og lokalbefolkningen. Ved å involvere lokalsamfunnet i beslutningsprosesser og fremme bærekraftige løsninger, kan vi sikre at Tromsø forblir et attraktivt sted for både innbyggere og turister. Derfor håper vi flest mulig svarer på Visit Tromsø sin spørreundersøkelse for å fortelle hvordan de opplever turismen i byen.
Ta godt imot våre gjester og husk at vi også pleier å være gjester selv – for opplevelser, mat og vin, natur, shopping, sightseeing, adrenalin-kick eller avslapping.
La oss møte våre gjester slik vi selv ønsker å bli møtt.