- Kultur er livsviktig

Publisert

Regiondirektør Sigrid Ina Simonsen under åpningen av Xn i Harstad - en inspirasjonskonferanse for kulturnæringer og reiseliv. Foto: Siri Ratkje

Regiondirektør Sigrid Ina Simonsen i NHO Arktis mener vi er helt avhengig av kultur og at det også er en bransje å lære av.

- I Norge skaper kultur og kreativ næring verdier for 50 milliarder kroner.

Bakgrunnen var konferansen Xn arrangert som ble arrangert i forkant av Festspillene i Nord-Norge 2024.

Xn er en inspirasjonskonferanse for kreativ næring og reiseliv. Konferansen er et samarbeid mellom Innovasjon Norge Arktis og NHO Arktis.

Simonsen viste til at også internasjonalt skaper kultur og kreative næringer store verdier.

- De representerer nær tre prosent av verdens brutto nasjonaløkonomi og 29,5 millioner av verdens yrkesaktive befolkning, framholdt hun.

Mer samarbeid og til å lære av
Konferansen diskuterte også hvordan man kan jobbe på tvers, nivå og geografi for å utvikle kulturtilbud og lokalsamfunn.

Simonsen mener det er all grunn for næringslivet til å utforske mulighetene, særlig nå. 100 kilometer unna Harstad skal verdens nest største vinteridrettsarrangement arrangeres under Alpin-VM i Narvik 2029.

- Kultur og kreative næringer er ofte små, men de er gjerne lokaleid og viktige for lokalsamfunnet. Ingen ønsker å bo over tid på et sted der det ikke finnes kultur, kunst og opplevelser. Skal vi ha levedyktige samfunn, må vi bygge på våre kulturnæringer og kreative næringer. De er livsviktige, understreket Simonsen.

Hun mente også at samfunnet har mye å lære av denne delen av næringslivet.

- Vi er vant til å snakke om å være kreativ og innovativ, men ikke alle er like gode i praksis. Kreative næringer lever derimot av det. Omstillingsevne, innovasjonsevne og kreativ kraft er noe de gode på. De tørr ta sjanser og stå på kanten.