- Flyruteendringer koster næringsliv og samfunn dyrt

Publisert

Foto: Robert Greiner / NHO Arktis

Regiondirektør Sigrid Ina Simonsen i NHO Arktis sier tilbakemeldingene er entydige.

- Bedrifter og samfunn kan ikke fortsette å tape penger på grunn av flyruteendringene i nord, slår Simonsen fast.

Vadsø, Alta, Hasvik, Sørkjosen og Evenes er blant flere steder som opplever store utfordringer med de nye ruteendringene, som trådte i kraft 1.april. 

- Tilbakemeldingene viser at omleggingen har redusert mobiliteten for folk og bedrifter. Det er økt press på populære avganger og de rimelige billettene. Skal du reise gjennomgående via for eksempel Tromsø, har endringene ført til økt bruk av overnatting ved reiser sørover. Da går også vinninga opp i spinninga, sier Simonsen.

NHO Arktis har pekt på næringslivets behov for god mobilitet innad i regionen helt siden før anbudet ble utformet.

- Vi registrerer at Samferdselsdepartementet viser vilje til å vurdere rutene på ny nå. Da må de sikre en helhetlig tilnærming som inkluderer bedrifter, folk og lokalsamfunn i hele landsdelen. Det haster med å finne løsninger som kan skape forutsigbarhet og bidra til å utvikle vår region, sier Simonsen.

Les også "Etterlyser løsninger for fergene i Loppabassenget".

- Rammer alle
Daniel Lindholm, daglig leder av Sørvær Gjestehus, anslår at fjerningen av dagsflyet til Hasvik vil koste ham 500.000-600.000 kroner årlig i tapte inntekter fra fisketurisme.

- Gjestene våre må bruke kveldsflyet og kommer til oss først rundt 22-23-tiden om kvelden. Da er det så sent at jeg ikke lengere kan servere velkomstmiddag. I tillegg får våre ansatte lengere arbeidsdager og mindre fritid sammenlignet med da flyet kom på dagtid.

Lindholm sier rutekuttet også gir mindre ringvirkninger for lokalsamfunnet.

- Våre gjester ønsker også å handle på lokalbutikken før de drar på fisketur dagen etter, men det kan de ikke når ankomsten er så sen. I sum taper både vi, dem og Sørvær-samfunnet på ruteendringene.

Les også Hasvik kommune sin uttalelse om saken.