Carshine viser vei til ren bilpleie

Publisert

Daglig leder Bernhard Roland, Carshine.

MÅNEDENS BEDRIFT: Daglig leder Bernhard Roland er stolt over at Carshine er blitt den første norske bilpleiebedriften som har fått medlemskap i Norges Bilbransjeforbund.

Bilpleie skal være en ren og ryddig bransje! Det er ambisjonen til Carshine i Kristiansand. Derfor viser bedriften vei når det gjelder miljø, arbeidsmiljø, ryddighet, fagopplæring og kvalitet. Nå har de også blitt første bilpleiebedrift i NBF.

Norges Bilbransjeforbund (NBF), som er en del av NHO-fellesskapet, har hatt strenge regler for å ta opp nye medlemmer. NBF skal være en garantist for seriøsitet i bransjen. Men nå har forbundet åpnet for å organisere flere virksomheter enn bare bilforhandlere og bilverksteder, og bilpleiebedriften Carshine i Kristiansand er altså den første som har fått akseptert sin søknad om å bli med i NBF.

- Det er vi stolte av, sier daglig leder Bernhard Roland (33). Han er etter hvert blitt eneeier av bilpleieselskapet i Sørlandsparken, men selskapet kan se tilbake på en stolt historie siden etableringen i 1996.

8000 biler i året 

De er en foretrukken leverandør for de fleste bilforretningene i Kristiansand, i tillegg til at tusenvis av privatkunder har gleden av å kunne hente bilen blankpolert, lakkbeskyttet og gullende ren – hvert eneste år.

- Vi har om lag 8000 biler til behandling hvert eneste år, og vi tror det fortsatt er rom for vekst, sier Bernhard Roland.

Selv om det er en bransje med tøff konkurranse – både fra seriøse selskaper som har orden i papirene og mindre aktører som kanskje ikke er like nøye med å følge alle lovpålagte krav til arbeidsmiljø, skatter og avgifter – så leverer Carshine gode resultater. I fjor lå det igjen en million kroner på bunnlinjen med en omsetning på 13,5 millioner kroner.

Størrelse viktig

- Vi klarer å være konkurransedyktige fordi vi er såpass store. Det gir effektiv drift, sier Bernhard Roland og viser frem bedriftens egenutviklede CRM-system. Her kan hver eneste jobb planlegges og spores, samtidig som man kan oppdage flaskehalser i produksjonen og holde løpende oversikt over alt som blir gjort med bilene.

- I tillegg til å levere bilpleie, har vi også investert i et eget fotostudio. Dette gjør at vi kan levere fototjenester til bilforhandlere som skal selge bruktbiler. Når bilene er nyvaskede og klare for salg, så kan vi ta bilder som lastes direkte opp til forhandlerne. Da slipper de å forholde seg til flere leverandører, og tjenesten blir også effektiv for dem, forklarer Roland.

Han er egentlig utdannet barne- og ungdomsarbeider, men begynte i Carshine ved en tilfeldighet tidlig i 20-årene. Han trivdes og ble værende. Etter hvert kjøpte han seg inn i selskapet, og for tre år siden overtok han hele bedriften fra gründeren Jan Petter Hannaas.

- Heldigvis var det en lokal bank som trodde på meg og som gjorde det mulig å overta selskapet, sier 33-åringen som har 17 ansatte i selskapet. Og han er fast bestemt på å videreføre den bransjestandarden og bedriftsstoltheten som er en del av bedriftens identitet.

Miljø prioritert

For et par år siden flyttet de til nye lokaler i Sørlandsparken, og her er alt skreddersydd for best mulig arbeidsmiljø, som blant annet inkluderer eget treningsrom for ansatte, og også en bransjeledende standard når det gjelder miljøtiltak generelt. Carshine har for eksempel kvittet seg med oljebasert avfetting, de har gulvbasert varme fordi det er mer energiøkonomisk, de tar vare på regnvann og de har et renseanlegg som gjør det mulig å bruke vann om igjen, i tillegg til at de også har et svært avansert sentralstøvsugeranlegg som gjør lokalene nærmest støvfrie.

- Vi har vært miljøfyrtårn-sertifisert lenge. Det er bra for miljøet, og det er bra for bedriftens økonomi. Vi kutter kostnader ved å ha gode miljøløsninger, sier Bernhard Roland.

Han håper nå at de med NBF og NHO på laget kan få gjennomslag for tiltak som vil styrke de seriøse aktørene i bransjen. Målet er å sørge for rammebetingelser som belønner de seriøse bedriftene som sørger for at alle lover og regler blir fulgt.

– Vi arbeider for å få en godkjenningsordning for bilpleievirksomheter, etter samme modell som finnes for bilverksteder, sier Roland. – Samtidig jobber vi også for å gjøre bilpleie til et søkbart fag i videregående opplæring. Vi har hatt lærlinger i mange år, men ønsker et eget bilpleiefag som vi håper kan bli godkjent i år eller neste år. Rekruttering til en seriøs bransje er viktig for oss, sier Bernhard Roland.