Utmerkelsen gis årlig til en av de nærmere 2000 medlemsbedriftene i NHO Agder. Blant kriteriene som legges til grunn for valget er at bedriftens virksomhet må skape ringvirkninger i regionen, bedriften må ha vist samfunnsengasjement og bidratt til utviklingen av Sørlandet som region. Dessuten vektlegges det også at prisvinneren fremstår som en attraktiv arbeidsgiver.
Fædrelandsvennen ble etablert i 1875 og har satt sitt preg på Sørlandet gjennom hele sin historie. Mediehuset har vist evne og vilje til innovasjon og nytenking over tid.
Avisen var en pioner i norsk presse ved å være den første store dagsavisen som innførte betalingsmur for innhold på nett. Modellen Fædrelandsvennen utviklet for digitale abonnementer er nå etablert som en bransjestandard for norske mediehus.
- Fædrelandsvennen kan vise til vekst og gode resultater, selv om de nå møter stadig tøffere konkurranse om publikums oppmerksomhet, også i lokalmiljøet. Fremgangen er et resultat av kontinuerlig utvikling og evnen til å levere relevant og pålitelig innhold som folk stoler på, sier styreleder i NHO Agder, Per Arnstein Aamot.
- I tillegg har bedriften gjort en betydelig innsats for å bevisstgjøre ungdom om kildekritikk og de har arbeidet målbevisst for å skape økt samfunnsengasjement blant unge. Dette er spesielt viktig i en tid der samfunnsdebatten er preget av polarisering og økende skepsis til hva som er fakta og hva som er løgn, sier styreleder i NHO Agder, Per Arnstein Aamot.