Fædrelandsvennen er "Årets bedrift"

Publisert

FIKK PRIS: Fædrelandsvennen, her representert ved adm. direktør Håvard Kvalheim og sjefredaktør Eivind Ljøstad ble tildelt utmerkelsen "Årets bedrift" på NHO Agders førjulssamling. Her er prisvinnerne flankert av styreleder Per Arnstein Aamot (til venstre), regiondirektør Høye G. Høyesen og områdedirektør Gjermund Løyning i NHO.

FIKK PRIS: Fædrelandsvennen, her representert ved adm. direktør Håvard Kvalheim og sjefredaktør Eivind Ljøstad ble tildelt utmerkelsen "Årets bedrift" på NHO Agders førjulssamling. Her er prisvinnerne flankert av styreleder Per Arnstein Aamot (til venstre), regiondirektør Høye G. Høyesen og områdedirektør Gjermund Løyning i NHO. Foto: Mats W. Maltby

Mediehuset Fædrelandsvennen er kåret som Årets bedrift av NHO Agder.

Utmerkelsen gis årlig til en av de nærmere 2000 medlemsbedriftene i NHO Agder. Blant kriteriene som legges til grunn for valget er at bedriftens virksomhet må skape ringvirkninger i regionen, bedriften må ha vist samfunnsengasjement og bidratt til utviklingen av Sørlandet som region. Dessuten vektlegges det også at prisvinneren fremstår som en attraktiv arbeidsgiver.

Fædrelandsvennen ble etablert i 1875 og har satt sitt preg på Sørlandet gjennom hele sin historie. Mediehuset har vist evne og vilje til innovasjon og nytenking over tid.

Avisen var en pioner i norsk presse ved å være den første store dagsavisen som innførte betalingsmur for innhold på nett. Modellen Fædrelandsvennen utviklet for digitale abonnementer er nå etablert som en bransjestandard for norske mediehus.

- Fædrelandsvennen kan vise til vekst og gode resultater, selv om de nå møter stadig tøffere konkurranse om publikums oppmerksomhet, også i lokalmiljøet. Fremgangen er et resultat av kontinuerlig utvikling og evnen til å levere relevant og pålitelig innhold som folk stoler på, sier styreleder i NHO Agder, Per Arnstein Aamot.

- I tillegg har bedriften gjort en betydelig innsats for å bevisstgjøre ungdom om kildekritikk og de har arbeidet målbevisst for å skape økt samfunnsengasjement blant unge. Dette er spesielt viktig i en tid der samfunnsdebatten er preget av polarisering og økende skepsis til hva som er fakta og hva som er løgn, sier styreleder i NHO Agder, Per Arnstein Aamot.