Den imponerende veksten blir enda mer oppsiktsvekkende når man ser regnskapstallene. Alle vet at etableringer koster og at det er vanskelig å sikre god lønnsomhet i perioder med et høyt antall nyetableringer. Men Normal, som har sitt norske hovedkontor i Kristiansand, har lyktes med dette.
- Vi har økt resultatmarginen vår hvert år, sier Thomas Harsvik som leder den norske delen av kjeden.
I regnskapsåret 2021/2022, som endte i slutten av juli, økte selskapet omsetningen med 35 prosent sammenlignet med foregående år. Det innebærer at Normal-butikkene i Norge samlet omsatte for 2,4 milliarder kroner. Av dette ble 337 millioner kroner igjen på bunnlinjen før skatt.
- Vi regner med å fortsette veksten også i år, sier Thomas Harsvik.
Raske beslutninger
Nøkkelen til den raske og lønnsomme veksten er en svært effektiv drift der beslutningene tas raskt og der organisasjonen har veldig gode rutiner knyttet til alle nyetableringer. – Det går veldig raskt fra vi beslutter åpning av en ny butikk til den er ferdig bygget og i drift. Vi er fornøyde med utviklingen både på vekst og lønnsomhet i butikkmassen vår, opplyser Harsvik.
Mens tradisjonell varehandel opplever stadig tøffere konkurranse fra netthandel, har altså Normal lyktes ekstremt godt med å bygge nye, fysiske butikker. Forretningsfilosofien er bygd på ideen om "fun shopping". De ønsker at kundene skal bli overrasket hver gang de kommer i butikken.
- Butikksjefene har stor frihet til å bygge sin egen butikk slik de selv ønsker. Det betyr at ingen av Normal-butikkene er like. Vi får 100 nye varer hver uke, samtidig som mange varer også går ut av sortimentet. Derfor har vi alltid et fornyet vareutvalg, hver gang kundene kommer i butikken, forklarer Thomas Harsvik som understreker at det grunnleggende konseptet alltid vil være å tilby "normale varer til unormale priser".
- Vi opplever nok at dagligvarekjedene ser oss som en konkurrent. Våre butikker er en hybrid mellom dagligvare, apotek, parfymerier og noe netthandel. Og uansett hva vi selger, så ønsker vi å ha de laveste prisene, fastslår han.
Humor og personlig ansvar
I tillegg til det mangfoldige vareutvalget og lave priser, jobber også Normal for å utvikle en identitet som skiller dem fra alle andre aktører i varehandelen.
- Humor er en del av bedriftskulturen. Vi vil også ha minst mulig hierarki internt i organisasjonen. Hos oss er "møt din kollega i øyehøyde" en leveregel. Selv om vi er opptatt av gode økonomiske resultater, bruker vi ikke veldig mye tid og krefter på KPIer og intern rapportering av detaljer. Vi er mer opptatt av å trene og coache medarbeiderne. Samarbeid er viktige enn å drive med kontroll, mener Thomas Harsvik.
Og dette er en tilnærming han mener passer veldig godt med norsk kultur og den norske arbeidslivsmodellen.
- For å jobbe i Normal må man kunne leve med en flat organisasjon der man tar stort ansvar for fagområdet man får ansvar for. Det kan være uvant for noen, så det er viktig for oss å avklare i rekrutteringsfasen. Mest av alt må våre medarbeidere trives med stor frihetsgrad og ta initiativ til å sette seg inn i hverdagen i butikkene våre. Man får ikke noen lang, detaljert stillingsinstruks. Den tillitsbaserte norske kulturen er et godt utgangspunkt for Normal, men så drar vi dette kanskje enda litt lenger enn mange andre bedrifter. Vi skal ha korte beslutningsveier og rask reaksjon. Derfor oppmuntrer vi til at alle medarbeidere tar initiativ og har lyst til å prøve noe nytt. Det betyr også at det er lov til å feile hos oss, forklarer Thomas Harsvik.
Videre vekst
Han tror kjeden kommer til å vokse videre i det norske markedet, også i år. – Vi har 132 butikker nå, men kan lett klare 150 butikker i Norge. Kanskje er det et marked for 200 Normal-butikker i Norge, tror han. Til sammenligning har kjeden 118 butikker i Danmark, 75 i Sverige og 85 i Frankrike.
- Men vi vokser raskt også i andre land. Så antallet butikker endrer seg kontinuerlig, sier Thomas Harsvik.
Så om veksten skulle stoppe opp, ville det faktisk vært helt unormalt…