Avitell er en av de ledende elektroinstallatørene på Sørlandet med over 120 medarbeidere. Bedriften ble etablert i 2008 av seks kollegaer som ønsket å gjøre ting litt annerledes og derfor startet for seg selv. Det har resultert i en betydelig vekst gjennom årene. Og nå mener selskapet at tiden er inne til å satse på eksport.
Helt siden etableringen har Avitell vært opptatt av å bygge kompetanse i egen organisasjon.
Kundefokus og kompetanse
- Vi har hatt et sterkt kundefokus siden etableringen. Derfor har vi også vært opptatt av å tiltrekke oss de flinkeste folkene og kunne tilby hele bredden av elektrotjenester. Allerede da vi etablerte virksomheten, visste vi at bransjen har veldig mange ekstremt flinke folk som ikke får brukt kompetansen sin full ut. Det har vi vært opptatt av å gjøre noe med, sier daglig leder Karl Erling Fredriksen.
Han var en av de seks som etablerte Avitell i 2008. To år senere fusjonerte de med Karl Nilsens Elektriske som var heleid av Rønning Elektro, en ledende elektroinstallatør i Rogaland.- Det ga oss en strategisk partner å vokse videre med. Siden har all vekst vært organisk, forteller Karl Erling Fredriksen som fortsatt er medeier i selskapet som nå inngår i Teqva-gruppen.
Ved å bygge kompetanse internt i bedriften, har de også hatt muligheter til å påta seg oppdrag innenfor en stadig større del av verdikjeden. De skjønte tidlig at det var strategisk riktig for dem å være mer enn en elektroinstallatør som koblet ledninger og monterte strømbrytere.
Karrieremuligheter
- Vi har alltid vært opptatt av at de som begynner hos oss skal ha mulighet til å gjøre en karriere i vår bedrift. De utvikler seg gjennom kompetanse og større ansvar. I stor grad rekrutterer vi nå gjennom å ansette lærlinger som får fast jobb etter endt læretid. Så gir vi dem muligheter til å få nye utfordringer og bygge en karriere internt i Avitell, forteller Karl Erling Fredriksen.
Kompetanseutviklingen og evnen til å forstå kundens behov har gått hånd i hånd helt siden etableringen. De senere årene har det blant annet bidratt til at selskapet har utviklet sitt helt egne energistyringssystem som har fått navnet AlphaCloud. Dette er et system som overvåker og måler energibruk og innemiljø i næringsbygg. Tilbakemeldingen fra markedet har vært overveldende gode. - De fleste kan spare inn investeringen i løpet av 12 måneder, og jo høyere strømprisen er, jo raskere sparer man inn investeringen, sier salgssjef Steinar Habostad.
Eksportsatsing
Det er også dette produktet som gjør at Avitell mener de kan lykkes utenlands og derfor vil satse på eksport - i første rekke til Tyskland.
- Vi har jo kunder som er internasjonale kjeder, og vi ser at AlphaCloud er et produkt som er konkurransedyktig internasjonalt. Derfor ønsker vi å forsøke oss utenfor Norges grenser, sier Habostad - vel vitende om at eksportmuligheter sjelden er en sentral del av strategien til norske elektroinstallatører, sånn i alminnelighet.
- Men så er jo også vi mye mer enn bare en elektroinstallatør, minner han om.
Stort sett er strømkostnadene høyere i land som Tyskland og Danmark, og dermed er det mye som taler for at markedet for et slikt energistyringssystem vil være betydelig også utenfor landets grenser.
- Det finnes selvfølgelig slike systemer på det internasjonale markedet, men vår erfaring er at de systemene er mer kompliserte, mindre brukervennlige og dyrere. Vi mener vårt system har de egenskapene som er viktigst for å få effekt, samtidig som det er så enkelt og intuitivt å bruke at det faktisk blir brukt hos kundene, argumenterer salgssjefen.
Å hjelpe kunder med å kutte energikostnader er blitt en helt sentral satsing for Avitell - i likhet med mange andre aktører i elektrobransjen. Den billigste strømmen, vil alltid være den strømmen man ikke bruker. Det er bra for den enkelte virksomhet, og det er også bra for alle andre strømkunder. Redusert forbruk bidrar til lavere priser for alle, men naturlig nok aller mest til dem som selv lykkes med å kutte energibruken.
Satser på jenter
Siden Avitell alltid har vært en bedrift som er svært opptatt av rekruttering og medarbeiderutvikling, har bedriften også satsets målrettet på å få inn jenter og kvinner i bedriften.
- Vi er overbeviste om at det er bra for arbeidsmiljøet, sier Steinar Habostad. Bedriften har flere kvinner i ledende stillinger, og nå også tre kvinnelige elektroinstallatører. For å bli enda bedre på dette feltet, har de vært spesielt opptatt av å rekruttere jenter som lærlinger.
- Akkurat nå har vi 30 lærlinger. Fire av dem er jenter. Det er fortsatt en jobb å gjøre med å få jenter til å velge elektrofag, men det går i riktig retning. For få år siden var det ingen jenter som valgte elektrofag, sier Karl Erling Fredriksen.