De skaper jobber og kutter utslipp

Publisert

Adm. direktør Tom Cantero i Air Products gleder seg over økende etterspørsel etter grønne løsninger. Det skaper gode resultater og svært positive fremtidsutsikter for Kristiansand-bedriften.

De 80 medarbeiderne Air Products har i Kristiansand har klart å skape en svært lønnsom forretning av luft! Bedriften er samtidig i en rivende utvikling og teknologien deres bidrar til betydelige utslippskutt i skipsfarten.

- Vi har akkurat levert budsjettet for 2023. Vi regner med å passere 500 millioner kroner for første gang i vår historie. Og vi tror veksten kommer til å fortsette i årene fremover, sier adm. direktør Tom Cantero i Air Products sin norske avdeling.

Konsernet er amerikansk og har 20.000 medarbeidere fordelt på 50 ulike land. Virksomheten i Kristiansand er liten i den store sammenhengen, men resultatene er så oppsiktsvekkende gode at Tom Cantero merker stadig større engasjement fra eierne.

Skifte etter oljekrisen

- Jeg jobber mye mot konsernet for å synliggjøre den kompetansen og det potensialet vi har for videreutvikling, sier Cantero som har ledet Air Products i Kristiansand i 13 år. Og dette har vært 13 år i rivende utvikling.

- Det skjedde et avgjørende skifte for oss etter oljekrisen i 2014. Da måtte vi omstille oss mot nye markeder, forklarer han.

Air Products kjerneprodukt er membraner som blant annet kan brukes til å produsere nitrogen. Mesteparten av lufta vi puster inn består av nitrogen, men kunsten er altså å få skilt ut ren nitrogen som er en fargeløse og luktfri gass.

Hindrer eksplosjoner

- Vi startet med å utvikle systemer som kan produsere nitrogen om bord i skip. Der brukes gassen for å hindre eksplosjoner og brann, forklarer Tom Cantero og viser blant annet til flere av skipskatastrofene på 1970-tallet der blant annet de to norskeide tankbåtene "Berge Istra" og "Berge Vanga" eksploderte og sank.

Nitrogen, som tidligere ble kalt kvelstoff, hindrer antennelser. Men skipene kan ikke seile rundt med enorme nitrogen-lagre. Derfor må denne produseres om bord til så lav kostnad som mulig. Og her er membranteknologien Air Products har utviklet vist seg å være verdensledende. – I dag er vi markedsleder i marin sektor, bekrefter Tom Cantero.

Paris-avtalen

Etter at Paris-avtalen ble vedtatt i 2016, har man også i internasjonal shipping erkjent at det blir nødvendig å kutte utslipp. I den sammenhengen har stadig flere rederier tatt i bruk alternative drivstoffer som biodiesel, ammoniakk og hydrogen. Det betyr at skipsmotorene må bygges om. De nye brennstoffene er lettere antennelige, og dermed blir det behov for systemer som kan forebygge eksplosjoner. Det har skapt et nytt marked for Air Products systemer.

- Vi har også sett en kraftig vekst i service- og ettermarkedet som har vært viktig for oss. Nå står vi kanskje foran nye gjennombrudd fordi vi har utviklet løsninger som gjør at de alternative drivstoffene kan produseres med mindre utslipp. Dermed får vi en komplett verdikjede om bord i skipene, sier Tom Cantero. 

Dette er et helt nytt markedssegment, noe som bidrar til at han er optimistisk med tanke på 2023-budsjettet. I forrige regnskapsår nærmet bedriften seg 450 millioner kroner i omsetning, og nå mener altså direktøren at de vil passere en halv milliard kroner neste år.

Ansetter flere

- Vi ser et veldig stort vekstpotensial fordi segmentene våre nå flyter sammen. Derfor er vi i gang med å ansette nye medarbeidere nå. Neste sommer regner jeg vel med at vi kan være rundt 90 ansatte. For oss er det grønne skiftet en fantastisk mulighet. Vi bidrar til at våre kunder kan kutte utslipp, og etterspørselen etter grønne løsninger vokser veldig raskt, konstaterer Tom Cantero.

I tillegg til vekst i omsetning og antall ansatte, kan han også glede seg over svært solide resultater over mange år.

- Vi har hatt en driftsmargin rundt 20 prosent. Det er vi veldig godt fornøyd med, sier han nøkternt.

 

Bildetekst:
MÅNEDENS BEDRIFT JUNI: Tom Cantero har ledet Air Products i 13 år. Nå opplever selskapet en sterk vekst i etterspørselen etter grønne løsninger, noe som har vist seg å være svært lønnsomt for Kristiansand-selskapet.