Det var ved Boenfossen i Tovdalselva historien startet allerede i 1520. Her ble det gjennom århundrene utviklet industri og arbeidsplasser. Tømmer fra Agder ble bearbeidet med vanndrevne oppgangssager drevet av kraften i fossen ved Boen, fløtet til Kristiansand og fraktet ut i verden med skip. Tømmerhandelen hadde historisk sett en helt avgjørende betydning for den økonomiske utviklingen på hele Sørlandet.
Boen vokste frem som et industristed, og i moderne tid er det utvilsomt "Boen parkett" som har gjort stedet best kjent. Men i dag er det primært navnet som lever videre. Virksomheten er solgt til utenlandske eiere. Historien lever likevel videre. Mye på grunn av Randi Eidsaa og Johan Olsen – tredje generasjon i den tradisjonsrike Johan G. Olsen-familien som overtok Boen i 1940. Og nå skapes det ny historie på den tradisjonsrike Boen Gård som fortsatt er i familiens eie.
Bygd som landsted
Hovedhuset ble opprinnelig bygget som landsted for Daniel Isaachsen som på begynnelsen av 1800-tallet var eier av Kristiansands største handelshus. Dagens fredede herskapsbygning sto ferdig i 1813 og er omkranset av et praktfullt parkanlegg – der man også finner den eldste bevarte bygningen på eiendommen, lysthuset som ble oppført i løpet av siste halvdel av 1600-tallet. Inntil dagens eiere overtok Boen Gård i 2010, så ble eiendommen vedlikeholdt og ivaretatt.
Men Johan Olsen så et potensial for å utvikle gården til noe mer enn en historisk prakteiendom. Han så potensialet for å utvikle et helt unikt reiselivsprodukt med utgangspunkt i de historiske omgivelsene og det faktum at Tovdalselva igjen er blitt en attraktiv elv for laksefiskere. Dermed startet arbeidet med å utvikle det som i dag fremstår som en unik destinasjon på Sørlandet. Her finner man en gourmet-restaurant som serverer mat av ypperste klasse, samtidig som det også er bygget 18 svært særpregede rom for overnatting. Det er investert nærmere 30 millioner kroner i en svært nennsom utbygging. I løpet av fjoråret stod rommene i henholdsvis Treskelåven og Kornmagasinet ferdig. Bygningene er satt i stand i dyp respekt for historien, samtidig som rommene er utstyrt med de fasiliteter som gjester forventer på et moderne hotell i dag.
Rekordsommer
Da koronapandemien traff verden, så virket det meste usikkert for alle reiselivsbedrifter. Det gjorde det også på Boen Gård da de var i innspurten med restaureringen av den ærverdige bygningsmassen ved elva. Men sommeren 2020 ble en rekordsommer for mange reiselivsbedrifter på Sørlandet. Og også Boen Gård fikk bekreftet at gjestene kommer, når destinasjonen er unik og kvaliteten i produktet holder høy klasse.
- Sommersesongen ble veldig god, og vi var optimister foran høsten. Men da vi fikk en ny smittebølge og ble pålagt å stenge ned i november og desember, så mistet vi ordre for store summer, forteller Maitre d´hôtel & Sommelier Dagfinn Galdal. Det er han som har ansvaret for den daglige driften og som har bidratt til at stedet allerede har fått bred anerkjennelse for å servere mat og vin av ypperste klasse.
Stein på stein
Johan Olsen innrømmer uten å nøle et øyeblikk at det er Galdal som skal ha mesteparten av æren for at Boen Gård så raskt har klart å etablere seg som et unikt reiselivsprodukt i regionen.
Sammen med eieren har Dagfinn Galdal og de 22 andre ansatte bevisst bygd stein på stein. Egentlig kan de føre mye av sin felles historie tilbake til gourmetrestauranten Måltid som i sin tid ble etablert i Kristiansand sentrum. Her ble menyer og kompetanse utviklet og testet i markedet. Da de av ulike årsaker måtte innstille driften i sentrum, tok de med seg kompetansen og lærdommen til Boen Gård og videreutviklet konseptet der. Og i fjor ble det altså komplettert, gjennom åpningen av nye hotellrom som gir Boen Gård mye bedre forutsetninger for å kunne øke volum og omsetning.
- Våre kalkyler viser at vi ville gått med overskudd allerede i fjor, dersom vi ikke hadde mistet alt besøk på slutten av året da vi måtte stenge ned på grunn av smitteverntiltakene. Nå håper og tror vi at 2021 skal bli et bedre år for oss, selv om mye er usikkert akkurat nå. Vi mistet mange bestillinger i mai på grunn av ny nedstengning, men vi tror sommeren vil bli bra og bestillingene utover høsten ser også veldig lovende ut, sier Johan Olsen.
Dagfinn Galdal er stolt over at Boen Gård ikke bare er et reiselivsprodukt som skiller seg ut i mengden, men også over at de har utviklet produktet i nært samarbeid med bønder, fiskere og produsenter som har den samme dedikasjonen til kvalitet i alle ledd.
- Vi har ingen leverandører, bare samarbeidspartnere, sier han og viser til hvordan de har jobbet sammen med småbønder i nærområdet for å få akkurat det kjøttet, de grønnsakene og de meieriproduktene som gir gjestene opplevelsen de ikke får noe annet sted, sier han.
Skjulte skatter
- Agder byr på mange skjulte skatter som egentlig ikke blir sett. Vi er opptatt av å løfte frem hva som kan produseres i nærområdet. Blant annet har vi egne sauer som beiter her på gården. Når høsten kommer, vil 12 av disse lammene bli en del av høstmenyen hos oss. På samme måte bruker vi villaksen som fiskes her i elva og vi henter frukt og grønt fra egen hage. I høysesongen er vi selvforsynt med disse varene, mens vi ellers i året får ypperlig kvalitet fra Hesnes Gartneri i Grimstad. Vi er overbevist om at glade dyr gir bedre mat. Vi har også egne jegere som leverer vilt til oss. Og fersk fisk er alltid dagsfersk. Faktisk er det slik at 80 prosent av det som står på menyen i vår restaurant, er hentet fra samarbeidspartnere som holder til mindre enn 90 minutters reisevei fra gården, forteller Dagfinn Galdal som understreker at gode råvarer også krever gode kokker.
- Vi har en veldig dyktig kjøkkensjef, og vi har lykkes med å rekruttere de kokkene vi trenger. Kokkene setter pris på å jobbe her, også fordi vi er så opptatt av råvarene. Dessuten er våre kokker genuint interesserte i å lære. Det motiverer dem hver eneste dag, mener Galdal.
Tålmodige eiere
Alt i alt er det 23 personer som står på lønningslisten. Til sammen leverer disse 14 årsverk, og blant dem er det også lærlinger, både som servitører og kokker. 60 prosent av omsetningen er knyttet til restauranten, og målet er en årsomsetning rundt 30 millioner kroner – når pandemien er historie og reiselivsbedriftene igjen kan se mot mer normale tider.
- Vi har klart oss gjennom denne krisen fordi vi har hatt eiere som tror på oss. Derfor har de stilt opp med penger. De ulike støtteordningene har stort sett ikke truffet oss, fordi vi utvidet driften mye i 2020. Dermed har vi økt omsetning sammenlignet med året før, men likevel blitt påført store tap. Det er heller ikke noe alternativ å søke om utsettelse av skatter og avgifter, så lenge staten krever åtte prosent rente. I praksis blir jo det svært dyre lån. Etter mitt syn burde man heller ha prioritert å redusere serveringsmomsen varig. Reiselivsbedriftene trenger minst fem år på å komme tilbake for fullt. Staten ber bedriftseiere være langsiktige. Da må staten vise samme langsiktighet selv, mener Dagfinn Galdal.
Likevel er han ukuelig optimist fortsatt: - Det kan vi være, fordi vi får så vanvittig gode tilbakemeldinger fra våre gjester, sier han.