- NHO-medlemskapet gir trygghet

Publisert

#205

MÅNEDENS BEDRIFT MARS: Organisasjonssjef Mette Lilleeng Pettersen og markedssjef Henning Reme er blant de over 100 medarbeiderne som nå er tilknyttet Blå Kors Kristiansand. De opplever at de ideelle organisasjonene representerer en viktig del av mangfoldet blant aktørene som leverer ulike velferdstjenester.

I løpet av de siste seks årene har Blå Kors Kristiansand vokst fra fem til 120 ansatte. Med stadig større krav til arbeidsgiverrollen, var det naturlig for dem å melde seg inn i NHO. – Det gir oss viktig trygghet i hverdagen, sier organisasjonssjef Mette Lilleeng Pettersen.

Den ideelle organisasjonen Blå Kors har en over 100 år lang historie i Kristiansand. Men de siste årene har altså organisasjonen opplevd en nærmest eksplosiv vekst. Mette Lilleeng Pettersen gir mye av æren for dette til daglig leder Arvid Solheim.

- Han er en typisk entreprenør og har et veldig bredt kontaktnett i Kristiansand. Derfor har han vært viktig for utviklingen. Samtidig har vi klart å tiltrekke oss veldig mange flinke folk som brenner for jobben. Det gjelder både ansatte og ledere i Blå Kors Kristiansand, sier Lilleeng Pettersen.

Mestring og mening

Hun er veldig stolt over den staben Blå Kors Kristiansand har lykkes med å få på plass gjennom de siste årenes vekstperiode. For det krever noe spesielt å jobbe i en organisasjon som først og fremst er opptatt av verdier og det viktige samfunnsoppdraget de har påtatt seg.

- De som jobber hos oss er litt spesielle mennesker. Når vi rekrutterer, så ser vi etter dem som har det lille ekstra, de som brenner for å hjelpe mennesker, de som vil gjøre en forskjell. Vårt oppdrag er jo ikke å tjene penger, men å hjelpe folk. Den indre motivasjonen er derfor en veldig sterk driver blant våre ansatte. De setter mennesket i sentrum og ønsker å bidra til å gjøre livene bedre for alle vi er i kontakt med, sier Mette Lilleeng Pettersen som finner inspirasjon i virksomhetens visjon: "Med hjerte, kunnskap og kraft, skaper Blå Kors muligheter for mestring og mening."

Kompetente og synlige

Samtidig er kompetanse og høyt faglig nivå helt avgjørende for at Blå Kors Kristiansand skal kunne tilby tjenester og hjelp som folk trenger.

– Vi har veldig flinke fagfolk som jobber her, og vi har tydelige kompetansekrav til alle vi ansetter. Etter hvert har vi også blitt stadig bedre til å profilere oss. Vi er opptatt av å være synlige, slik at flest mulig vet hva vi driver med. Også på dette området har vi blitt mye bedre de siste årene, noe som også skyldes at vi har knyttet til oss veldig proffe fagfolk når det gjelder markedsføring, sier hun. 

Favner hele livsløpet

Blå Kors er en ideell organisasjon som opprinnelig jobbet mest med å gi et omsorgstilbud til personer som hadde alvorlige alkoholproblemer. Virksomheten i dag bygger videre på disse tradisjonene, men samtidig har aktivitetene blitt vesentlig mer mangfoldige.

- Våre tilbud favner hele livsløpet – helt fra veiledning for gravide, til vårt forebyggende ungdomsarbeid gjennom aktivitet og veiledning til aktivitetstilbud for de aller eldste. Det er nok på dette området vi skiller oss mest fra andre ideelle organisasjoner, mener Mette Lilleeng Pettersen.

Lav terskel

Blå Kors Kristiansand har i dag 10 ulike virksomheter, rettet mot ulike generasjoner og ulike brukergrupper. Men alle har det til felles at det er svært lav terskel for å komme i kontakt med Blå Kors.

- Vi er et lavterskeltilbud. Du trenger ingen henvisning eller vente på å komme inn.  Tilgjengeligheten er det viktigste fortrinnet vi har, konstaterer Mette Lilleeng Pettersen.

- Samtidig som det er kort vei inn, har vi også blitt en viktig samfunnsaktør som har veldig mange gode samarbeidspartnere. Vi jobber tett sammen med blant andre kommunene, barnevernstjenesten, NAV, skoler og kriminalomsorgen. Mesteparten av det vi driver med er forebyggende tilbud. Mye av aktiviteten retter seg mot barn og unge, men vi jobber også med mennesker som tidligere har hatt en rushistorie der vår ambisjon er å forebygge tilbakefall, legger hun til.

Tryggheten man trenger

Driften er i stor grad avhengig av offentlige tilskudd, i tillegg til gaver. Det betyr også at Blå Kors Kristiansand er opptatt av å ha et godt forhold til politikere og andre beslutningstakere som avgjør hvilke muligheter virksomheten kan ha for å utvikle seg videre de kommende årene.

– Derfor var den regionale tilhørigheten viktig for oss, også når vi skulle velge arbeidsgiverorganisasjon. NHO er tydelig tilstede i vår region og har et nettverk som er nyttig for oss. Dessuten vet jeg av erfaring at NHO også er svært tilgjengelig for medlemsbedriftene. Min bakgrunn fra tidligere er blant annet fra oljeservice, og der erfarte jeg at bistanden fra NHO var uvurderlig i arbeidshverdagen vår. Som NHO-medlem får man den tryggheten man trenger som arbeidsgiver gjennom tilgang på flinke advokater og fagfolk som kan bistå når man trenger råd og veiledning. Vi skal være en ryddig og ordentlig arbeidsgiver, og da er det veldig godt å vite at vi opptrer korrekt i alle sammenhenger, også når det gjelder det juridiske og de formelle kjørereglene som gjelder i arbeidslivet, sier Mette Lilleeng Pettersen.

 

Bildetekst:
MÅNEDENS BEDRIFT MARS: Organisasjonssjef Mette Lilleeng Pettersen og markedssjef Henning Reme er blant de over 100 medarbeiderne som nå er tilknyttet Blå Kors Kristiansand. De opplever at de ideelle organisasjonene representerer en viktig del av mangfoldet blant aktørene som leverer ulike velferdstjenester.