For ett år siden så det tøft ut for bildelfabrikken på Lista i Farsund kommune. Da pandemien traff verden, så stupte etterspørselen etter produktene de produserer så å si over natten. Årsaken var rett og slett at bilfabrikker over hele verden stengte ned og innstilte produksjonen. Dermed hopet det seg opp på lagrene hos Aludyne. Det førte til permitteringer og etter hvert også en runde med oppsigelser av medarbeidere.
- Utover høsten i fjor snudde det likevel mye raskere enn vi hadde våget å håpe, forteller Lill Hege Hals. Da produksjonen kom i gang hos bilfabrikkene, steg også etterspørselen etter de avanserte aluminiumsproduktene som Aludyne i Farsund produserer.
- Det førte til at vi kunne ta inn igjen nesten alle de oppsagte medarbeiderne. Utviklingen snudde allerede i oppsigelsestiden. Dermed var et bare et fåtall som sluttet i forbindelse med den tøffe situasjonen vi var igjennom i fjor, sier Lill Hege Hals.
Optimisme
Dermed er det fortsatt rundt 250 medarbeidere ved bildelfabrikken i Farsund og knapt noen gang tidligere har optimismen vært større enn akkurat nå. Virksomheten er ikke ukjent med turbulente tider, og de har også vært gjennom flere eierskifter etter at Alcoa i sin tid etablerte bedriften på Lista i 1996. Senere har selskapet vært eid av konserner som Benteler og Chassix som i 2019 skiftet navn til Aludyne.
- Vi ser på oss selv som en del av det grønne skiftet. Bilindustrien stiller stadig større krav til lette materialer, og det styrker vår posisjon. De vi konkurrerer med er lavkostland i Øst-Europa og Asia. Og vi jobber mot en industri som stiller veldig strenge krav til alle leverandører, samtidig som våre kunder er veldig opptatt av pris. Men vi klarer å være konkurransedyktige innenfor vår nisje fordi vi har effektivisert produksjonen gjennom automatisering. Vi er 160 medarbeidere og mer enn 100 roboter i produksjonen, sier Lill Hege Hals som legger til at de i kjølvannet av krisen våre 2020 gjennomførte en restrukturering som ytterligere har styrket ressurseffektiviteten i selskapet. – Det har gjort oss mer konkurransedyktige. Men dette er en bransje i rask utvikling og med et ekstremt kostnadsfokus. Skal vi henge med må vi drive kontinuerlig forbedring og drive kostnadene ned, understreker hun.
I front på automatisering
Allerede nå er produksjonen av ett av produktene fra Aludyne i Farsund fullautomatisert. Det er bortimot unikt, også for bransjen globalt. – Vi skal øke kapasiteten i tiden som kommer, gjennom stadig mer automatisering. Det gjør oss mer attraktive som leverandør. Våre produkter er kritiske for sikkerheten i bilene de monteres i. Derfor er det svært strenge krav til sporing av materiale i produksjonen. Gjennom automatisering og digitalisering av alt vi gjør, sikrer vi sporing og logging av alle kritiske prosessparametre. Hva som har skjedd med hver enkelt del i produksjonen, kan spores tilbake. Det blir høyt verdsatt av våre kunder, sier Lill Hege Hals.
Bildelfabrikken snakker ikke så høyt om enkeltkontrakter, men på kundelisten finner vi merker som BMW, Daimler, Jaguar, Land Rover, Porsche, Bentley og Ferrari. De er i det såkalte premium-markedet. Det betyr at sikkerhetskritiske chassisdeler i modeller fra noen av verdens mest prestisjefylte bilfabrikanter, er produsert i Farsund.
- Det er i premium-segmentet vi er konkurransedyktige fordi vi kan støpe komplekse strukturer og hule deler. Vi kan også støpe svært store deler eller flere deler samtidig, forklarer Lill Hege Hals.
Storkontrakt
Akkurat i disse dager er det noen utfordringer for Aludyne i Farsund fordi den globale bilindustrien har problemer med leveranser av elektronikk. Derfor har bedriften vært nødt til å redusere aktiviteten noe. - Vi har permittert noen få og avsluttet alle midlertidige kontrakter, opplyser fabrikksjefen.
Likevel vurderer hun framtidsutsiktene som svært lyse. Dette ble forsterket av en ny storkontrakt som bedriften sikret seg i begynnelsen av mai.
- Kontrakten vi fikk nå var noe vi jobbet med da pandemien brøt ut i mars i fjor. Men da stanset alt opp. I løpet av de siste månedene har ting begynt å bevege på seg igjen, og vi er svært glade for å ha fått denne avtalen som bidrar til å trygge arbeidsplassene fremover. Dette er dessuten produksjon som vi overtar fra andre. Det betyr at vi veldig raskt kommer til å få et høyt volum på denne delen, sier Lill Hege Hals som bekrefter at framtidsutsiktene nå er langt lysere enn på svært mange år.
- Og det er fremdeles rom for vekst og utvikling. Vi har kapasitet til å øke produksjonen. I tillegg kan vi ta en større del av verdikjeden. I dag kjøper vi tjenester fra leverandører i Europa som det, gjennom større investeringer, er mulig å sette opp i Farsund. Dermed kan en økende grad av verdiskapingen knyttet til vår produksjon skje i Norge. Vi er også glade for å ha en eier som er en del av automotive-industrien. De forstår vår business og bringer inn nye kontrakter til oss. Samtidig har de vist vilje til å investere i fabrikken for å utvikle den videre, sier Aludyne-sjefen i Farsund som også trekker frem det gode samarbeidet mellom ledelse og ansatte som en suksessfaktor. – Vi har hatt gode prosesser sammen med de ansatte, også når det har vært krevende tider, understreker Lill Hege Hals.
EØS-avtalen
Stabile rammevilkår og å beholde fri markedstilgang til Europa, slik bedriften i dag har gjennom EØS-avtalen, er det aller viktigste for å sikre fortsatt positiv utvikling for de 250 ansatte ved Aludyne på Lista.
- EØS-avtalen og fri markedsadgang er helt essensielt for oss. Dersom vi ikke har samme tilgang til markedene som våre konkurrenter, så vil vi få problemer. For eksempel vil økte kostnader knyttet til toll eller tidsbruk og kontroller i forbindelse med grensepasseringer, være en stor ulempe for oss. Derfor er det skummelt om noen begynner å tulle med EØS-avtalen og de ordningene som sikrer oss markedsadgang. Derfor er det et viktig stortingsvalg som ligger foran oss denne høsten, mener fabrikksjef og daglig leder Lill Hege Hals ved Aludyne i Farsund.