Slik reddet Dyreparken sommeren

Publisert

#205

MÅNEDENS BEDRIFT I JULI: Per Arnstein Aamot gleder seg over tusenvis av gjester hver eneste dag i Dyreparken også gjennom denne sommeren. Samtidig har det vært tidenes mest krevende sesongforberedelser på grunn av korona-krisen.

Denne våren håper Per Arnstein Aamot han aldri får oppleve igjen. Desto bedre er det da at sommeren ser ut til å bli veldig mye bedre for Dyreparken enn alle trodde bare for få uker siden.

Dyreparken i Kristiansand er blant Norges aller mest besøkte reiselivsattraksjoner. Med årene har det nærmest blitt et klassisk norsk familieritual at minst en sommerferie i løpet av småbarnsårene skal legges til Sørlandet for å besøke Kjuttaviga, Julius, Kutoppen, Kardemomme by, Hakkebakkeskogen og alt det andre som gjør dette til hele Norges familiesommerfavoritt. Rundt en million besøkende har Dyreparken hatt hvert år de siste årene, men da korona-krisen traff Norge i mars, så endret hverdagen og fremtidsutsiktene seg også for Dyreparken over natten.

Veldig usikre

- Vi bestemte oss for å holde åpent, også da resten av Norge stengte ned. Men i mars og april var vi veldig usikre på om vi kunne få til noe som lignet en normal sommer med de smitteverntiltakene vi fryktet ville komme. Heldigvis snudde det meste da vi i begynnelsen av mai fikk bekreftet at familieparkene kunne få holde åpent. Da måtte vi hive oss rundt og få på plass organisasjonen og alt det praktiske som er nødvendig for å kunne møte trafikken i høysesongen, sier administrerende direktør Per Arnstein Aamot i Dyreparken.

Da klarsignalet for myndighetene kom, eksploderte forhåndssalget av billetter. Der det hadde sett helt nattsvart ut, snudde alt nærmest i løpet av timer. For de rundt 1400 medarbeiderne Dyreparken er helt avhengige av for å ta hånd om gjestene og skape unike underholdningstilbud, så ble det også en hektisk tid for å forberede seg før høysesongen. Og på toppen av det hele måtte det også landes en løsning for de ikoniske Sabeltann-forestillingene som er så viktige for tusenvis av barnefamilier. Men også her klarte Dyreparken etter mye kreativt arbeid å finne en løsning som Helsedirektoratet kunne godta til slutt.

Sabeltann

- Det var jo veldig spesielt for oss da vi fikk beskjed om at en av regjeringens pressekonferanser skulle handle om Sabeltann-forestillingene våre. De vendte tommelen ned for vår første løsning, selv om vi mente den var på trygg grunn smittevernfaglig. Men vi skjønte at den kampen var tapt, så vi måtte løse det på en annen måte, sier Per Arnstein Aamot.

De endte altså med at denne sommerens Sabeltann-show ble en annerledes utgave med hele åtte forestillinger pr kveld – med maks 200 gjester til hvert show. Logistikkmessig og praktisk har det vært veldig utfordrende, men det har latt seg løse. Fordi alle gode krefter har dratt i samme retning.

- En av erfaringene er jo at krisen har tvunget frem nye løsninger som kanskje kan vise seg verdifulle også når forholdene blir helt normale igjen. Nå har vi begrensninger for hvor mange som kan være i parken samtidig. Derfor må alle billetter forhåndsbestilles, og gjestene spres over hele dagen. Hvis det har vært fullt, så må vi henvise besøkende til en annen dag. Det positive er jo at vi får spredt publikum over flere dager og vi styrer unna enkeltdagene med aller høyest besøkstall. Da blir det mindre køer og bedre opplevelser for dem som besøker oss også. Av smittevernhensyn har vi også innført at all betaling ved spisestedene i parken må gjøres via vår egen app. Det betyr også mindre køer for gjestene og enklere drift for oss. På område etter område har vi tenkt nytt og kanskje funnet frem til bedre løsninger som vi vil fortsette å bruke, også når alle smittevernregler er borte, sier Per Arnstein Aamot.

Ga aldri opp

I mars og april var det høyt usikkert om Dyreparken og andre familieparker ville kunne holde åpent i det hele tatt. Effekten av dette ville vært dramatisk for en bedrift som er helt avhengig av omsetningen i løpet av åtte korte skoleferieuker. Likevel har verken Per Arnstein Aamot eller noen av de andre i Dyreparken vært inne på tanken om å gi opp. Selv da det syntes aller mest håpløst, så jobbet de målrettet for å finne løsninger og nye muligheter.

- Det har også vært en nyttig ledererfaring for meg. Jeg har lært meg å bry meg mindre om detaljer og overlate mer til dyktige medarbeidere. Det har vært både sunt og nyttig for alle, tror jeg, sier Dyreparken-direktøren.

Han er naturligvis både glad og lettet over at de har kunnet glede tusenvis av gjester hver eneste dag gjennom hele sommeren. Det betyr mye for alle ansatte og det er avgjørende for bedriften. Men det er kanskje enda viktigere for Sørlandet og regionen som helhet. Fordi Dyreparken er en hjørnesteinsbedrift på Sørlandet. Langt over 90 prosent av gjestene oppgir at Dyreparken er den viktigste årsaken til at de legger ferien til Sørlandet. Og for alle andre reiselivsbedrifter i regionen skaper denne gjestestrømmen betydelige verdier.

Viktig for mange

 – Vi vet at for hver krone som gjestene legger igjen i Dyreparken, så legger de igjen ytterligere fem kroner i andre virksomheter på Sørlandet. Vi er klar over vår betydning sånn sett, men likevel har det overrasket oss å oppleve hvor viktig det har vært for mange andre at vi skulle få en god sommer. Det gjelder både kolleger i reiselivet, men også offentlige myndigheter og andre sentrale samfunnsaktører. Vi må ha gjort en del riktig gjennom årene, og det forplikter også for fremtiden, lover Per Arnstein Aamot.