Åpner dører over hele verden

Publisert

#205

MÅNEDENS BEDRIFT: Arne Eivind Andersen er grunder og daglig leder av Sharebox som har sikkert seg en stor kontrakt i USA. Denne kan bli nøkkelen til et internasjonalt gjennombrudd.

Ideen oppstod på en tur til New York i 2015. Nå kan den første store kontrakten i USA være gjennombruddet Sharebox har ventet på. – Målet er å omsette for 30 millioner kroner i 2020, sier gründer og daglig leder Arne Eivind Andersen.

Arendal-selskapet som leverer nøkkelløse skap som kan åpnes med mobiltelefonen, opplever økende interesse også internasjonalt for sine løsninger. Bilbransjen blir et stadig viktigere marked for dem, selv om ideen egentlig ble født da Arne Eivind Andersen skulle på tur til New York og låne leilighet av en venn. Kortversjonen av historien er at de aldri fant noen måte å utveksle nøkler på, siden de ikke hadde mulighet til å møtes fysisk. – Dermed endte jeg opp med å bo på et dyrt hotell, mens leiligheten ble stående ubrukt, forteller Arne Eivind Andersen.

Det var denne erfaringen som fikk ham til å tenke på om det ikke kunne finnes en måte å overlevere ting trygt til andre – også når et fysisk møte ikke er mulig. Nøkler til leiligheter og biler er typiske eksempler på smågjenstander som har stor verdi og som derfor trenger trygge løsninger.

Rask utvikling

- I januar 2016 dro vi på en stor elektronikkmesse i Las Vegas for å se om en slik løsning fantes på markedet. Da vi konstaterte at ingen kunne levere noe slikt, så etablerte vi selskapet der og da. Allerede 10. august samme år hadde vi en operativ test i sving. Da hadde vi utviklet både hardware og software til Sharebox, forteller Arne Eivind Andersen.

Før de kom så langt, hadde de gjennomført en markedsundersøkelse som bekreftet det de trodde gjennom å spørre kiosker og lignende virksomheter om de ofte fikk spørsmål om å oppbevare nøkler under disken som andre skulle komme og hente senere.

- Vi fikk bekreftet at mange kiosker hadde slike henvendelser, og de mente også at tendensen var økende. Det bidro til at vi inngikk en avtale om å teste ut konseptet hos Norgesgruppen, noe vi altså kom i gang med i august 2016, sier gründeren.

Vekst siden 2017

Etter vellykkede tester som bekreftet at teknologien og produktet fungerte, så har de jobbet målrettet for å tilpasse seg nye krav i markedet. – Vi har vokst helt siden 2017, og den siste tiden har bilbransjen blitt stadig viktigere for oss. Dette gjelder både verksteder som kan spare mye penger på at nøkler kan leveres ut etter stengetid uten å ha folk på jobb, og det gjelder også bilutleieselskaper som ser potensialet for å effektivisere driften dersom kundene kan hente og levere bilen uten å måtte gå innom en betjent skranke, sier Arne Eivind Andersen.

For å møte kravene fra bilbransjen har Sharebox derfor også integrert betalingsløsninger i sin nøkkelboks. Dermed kan et bilverksted sikre seg at de får betalt før kunden får tilbake nøkkelen, selv når verkstedet er stengt.

- Vi investerer fortsatt mye i utvikling, selv om grunnteknologien har vist seg å være svært god og effektiv. Vi har også fått utviklet skap som innfrir de høye sikkerhetskravene vi må sette til vår løsning. Men ulike kunder har ulike behov, og vi er fortsatt i en fase der vi kan utvikle ny funksjonalitet for kunder når vi ser at den funksjonaliteten kan bidra til å gjøre vårt produkt enda mer konkurransedyktig, sier Sharebox-gründeren.

Lyktes med crowdfunding

I dag er det 10 ansatte i selskapet, og det er kapitalkrevende å skulle utvikle ny teknologi samtidig som man har ambisjoner om å vokse internasjonalt. For Sharebox har det vært nødvendig å se på det internasjonale markedet tidlig, siden de er helt avhengige av høyt volum for å få en sunn forretning.

- Siden oppstarten har vi hentet inn kapital fra venner, familie og oss selv. Vi har også lykkes med å skaffe ny kapital gjennom crowdfunding. Vi gjennomførte et slikt prosjekt i fjor sommer og det ga oss 11,3 millioner kroner i frisk kapital. Årsaken til at vi lyktes med dette er nok at vi har et produkt folk skjønner, samtidig som vi har en forretningsplan som er mulig å innfri. Dessuten har vi en organisasjon med 10 ansatte, og dermed kunne vi også gjennomføre nødvendig markedsføring av prosjektet, både digitalt og gjennom roadshow, opplyser Arne Eivind Andersen.

Ser store muligheter

Ambisjonene for 2020 er store. Målet er å nå en omsetning på 30 millioner kroner – og derfor er de svært glad for å ha landet en stor-kontrakt i USA med et ledende amerikansk selskap. – Foreløpig får vi ikke lov til å opplyse om hvem kunden er av konkurransehensyn, men det er en stor aktør i bilbransjen. Gjennom denne kontrakten har vi også vist at vår løsning foretrekkes fremfor andre aktører i markedet. Det er en viktig bekreftelse på at vi er på rett vei. Vi har også spennende leads blant annet i Tyskland. Vi tror fortsatt ambisjonene for 2020 er realistiske, understreker Andersen.

I dag har Sharebox utplassert 358 skap på ulike lokasjoner i flere land. For å nå målet om 30 millioner kroner i omsetning, så må de ha 1310 skap operative om ett år. Derfor jobbes det knallhardt med både salg og utvikling fra lokalene på His rett utenfor Arendal.

- En av tilbakemeldingene vi har fått fra markedet er at vi oppleves mer som en partner enn som en leverandør. Det kan høres ut som en floskel, men det handler jo om at vi lytter til kundenes behov og utvikler løsninger de ber om. Det kan vi gjøre uten å be om ekstra betaling når det er funksjonalitet som vi tror gjør oss mer konkurransedyktige i markedet, sier Arne Eivind Andersen i Sharebox.