I år forventer Palmesus å omsette for 70 millioner kroner. Det er mye penger for en fest som varer i to dager. Men satsingen er god butikk - i motsetning til de aller fleste andre musikkfestivaler. Og i tillegg skaper festivalen betydelige ringvirkninger i Kristiansand-området. Slik bæres det beste av tradisjonene fra Quartfestivalen videre.
Skulle bare lage fest...
Men da det hele startet, i 2009, var det ingen som så for seg at Palmesus skulle utvikle seg til å bli en helårsbedrift med 11 ansatte - i tillegg til 550 betalte medhjelpere under selve arrangementet og 2800 dugnadsmedarbeidere. For tanken var egentlig bare å lage en venners venners-fest, forteller daglig leder Leif Fosselie.
Selv jobbet han i København på den tiden, og det var en fast tradisjon å dra hjem til Kristiansand for å få med seg Quartfesitvalen. Men festivalen gikk konkurs - og for å ha en grunn til å dra hjem, bestemte de seg for å lage en sin egen fest. De tenkte kanskje det ville komme 200-300 - og de håpet å få tilbake de 78.000 kronene de hadde i budsjett. Hvis de var heldige. Nesten 3000 dukket opp. Den årlige sommerfesten på Bystranda var født.
Fra hobby til business
- Vi forstod at Palmesus hadde større potensial enn vi hadde antatt. Og vi forstod også at vi måtte planlegge bedre. Det skulle egentlig bare være hobby, men det ble mer business fort. Men hobby-biten av dette er like morsomt i dag, sier Leif Fosselie.
De selger omtrent 50.000 billetter hvert år - og stort sett er det utsolgt før en eneste booking er klar. - Vi selger på forventningene. Men vi vet også at vi må levere. Derfor har Palmesus kanskje den aller dyreste lineup-en av noen norske musikkfestivaler. Vi er ærlige på at vi er kommersielle, og vi vet at når folk skal på fest, så har de lyst til å høre musikk de kjenner fra før, sier Leif Fosselie som understreker at det er billettinntektene som er de viktigste. - Vi tjener selvfølgelig penger også på servering, men det betyr mindre for totaløkonomien enn folk tror. Derfor er vi heller ikke så veldig følsomme for regn og dårlig vær. Og tatt i betraktning hvor mange mennesker som er samlet, så er det forbausende lite fyll og bråk, mener han.
Palmesus har blitt en viktig bit av opplevelsestilbudet i Kristiansand - og arrangementet trekker veldig mange mennesker til byen. - 80 prosent av gjestene i fjor kom fra steder som ligger mer enn 10 mil fra Kristiansand, forteller Fosselie.
NHO-medlemskap er lønnsomt
Han har selv bakgrunn som siviløkonom og er opptatt av å ha orden og struktur i det de driver med. Derfor var det også naturlig for Palmesus å melde seg inn i NHO. - Vi sparer mye penger gjennom å være NHO-medlem, både når det gjelder forsikringer og andre innkjøp. I tillegg er det spesielt viktig for en virksomhet som vår å være seriøse og gjøre ting skikkelig. Derfor er det en trygghet for oss å være en del av NHO-fellesskapet, sier Leif Fosselie.
PS! Årets arrangement er 6.-7. juli. Men alle billetter er for lengst utsolgt...