Aktsomhetsvurdering 2023

Publisert

Åpenhetsloven gjelder for virksomheter. Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) definerer at også vi er omfattet av denne loven. NHO har to datterselskaper, NHO Eiendom AS og NHO Eiendomsdrift AS, som ikke er pliktsubjekter etter åpenhetsloven. Som morforetak omfatter NHOs aktsomhetsvurderinger også risikoen i datterselskapene.

Denne redegjørelsen etter åpenhetsloven § 5 gjelder i henhold til Forbrukertilsynets veiledning for perioden 1. januar 2023 til 31. desember 2023. Redegjørelsen oppdateres årlig innen 30. juni, samt ved vesentlige endringer i virksomhetens risikovurderinger.

Hovedformålet i åpenhetsloven er å "fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester". NHO har dette som utgangspunkt for aktsomhetsvurderingene, sammen med prinsippene i loven om forholdsmessighet, risikovurdering og prioritering.

Om NHO

NHO er en arbeidsgiver- og interesseorganisasjon for bedrifter med virksomhet i Norge. NHO er organisert som en forening. Inntektene kommer i all hovedsak av kontingent fra bedriftene som er medlemmer. 

NHOs formål er nedfelt slik i vedtektene: "arbeide for at medlemmene får arbeidsvilkår og utviklingsmuligheter som styrker næringslivets konkurransedyktighet og lønnsomhet, og derved skaper grunnlag for en god leve- og livsstandard i et økonomisk sunt og vekstkraftig samfunn".

Virksomheten består blant annet i å utvikle og formidle politiske synspunkter, i vid forstand. NHO er dessuten part i tariffavtaler med arbeidstakerorganisasjoner. Videre gir vi medlemmer råd og veiledning, herunder advokatrådgivning innenfor avgrensede rettsområder. Vi tilbyr ikke varer, men har betydelig aktiviteter knyttet til konferanser, kurs og ulike nettverkssamlinger samt leverer 3.parts tjenester som NHO Pensjon. NHO har hovedkontor i Oslo, et kontor i Brussel og 10 regionforeninger med lokale kontorer.

Om NHO Eiendom AS

NHO Eiendom AS eier Middelthuns gate 27 i Oslo. Selskapet hadde en omsetning på om lag 65 millioner kroner i 2023 og en balansesum på 527 millioner kroner. Selskapet sysselsatte 4 årsverk i 2023. 

Om NHO Eiendomsdrift AS

NHO Eiendomsdrift AS er forvalter av NHO Eiendom AS' bygning. Selskapet hadde en omsetning på om lag 58 millioner kroner i 2023 og en balansesum på 17 millioner kroner. Selskapet har ingen ansatte.

Aktsomhetsvurderinger

Forankring av ansvarlighet i ledelsen

NHOs styre er NHO sitt øverste utøvende organ. En ansatt administrerende direktør står for den daglige drift. Styret og administrerende direktør. slutter seg til åpenhetslovens formål og ønsker at grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforholdene skal bli respektert i egen virksomhet, hos forretningspartnere og i leverandørkjeden.

Vi har et bevisst forhold til dette gjennom blant annet etiske retningslinjer for ansatte og rutiner for internkontroll. De aktsomhetsvurderingene som er nevnt nedenfor, gir oss grunnlag for å utarbeide og revidere retningslinjer og instrukser som er målrettet, særlig overfor ansatte som er innkjøpere av varer og tjenester, som gjør at vi kan iverksette egnede tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser. Retningslinjer og instrukser skal basere seg på proporsjonalitet og risikovurderinger. Vi vurderer standardiserte klausuler om grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, basert på mulige risikoer. Vi har rutiner som gjør at vi kan iverksette egnede tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser. Disse er basert på våre prioriteringer og risikovurderinger samt proporsjonalitet.

NHO støtter fagorganisering, som bidrar til respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Område virksomhetsstyring har det overordnede ansvar for oppfølgning av åpenhetsloven, herunder utvikling og oppfølgning av retningslinjer og instrukser samt utforming og lagring av kontrakter. Det er utarbeidet en handlingsplan med konkrete tiltak for vårt videre arbeid med ansvarlighet i virksomheten. Arbeidet rapporteres til administrerende direktør, som vil forelegge saker for styret så langt det er nødvendig for å forankre en betryggende ansvarlighet. I tråd med åpenhetsloven vil vi gjennomføre aktsomhetsvurderinger regelmessig etter behov.

NHOs arbeid med åpenhetsloven omfatter også de to datterselskapene.

Kartlegging og risikovurderinger

NHO har i løpet av 2023 gjort undersøkelser av leverandører og forretningspartnere som grunnlag for mer omfattende kartlegging og risikovurderinger basert på med OECDs retningslinjer på dette punkt som nedfelt i åpenhetsloven.

For leverandører og samarbeidspartnere er oversikten, kartleggingen og risikovurderinger knyttet til land, bransje og innsatsfaktorer. Det gjøres konkrete vurderinger ved innkjøp fra bransjer som har en forhøyet risiko og tiltak iverksettes basert på retningslinjene. Vi har benyttet ekstern programvare for disse formålene. Leverandører som utgjorde rundt 80% av innkjøpsvolumet har vært omfattet av kartleggingen.

Kartleggingen har ikke avdekket faktiske negative konsekvenser eller vesentlig risiko for negative konsekvenser.

NHO

Hoveddelen av produksjonen i NHO skjer internt, av egne ansatte. NHO bestreber seg på å etterleve lover og regler, som vi legger til grunn er i tråd med menneskerettighetene og anstendige arbeidsforhold. Risikoen for at vi forårsaker faktiske eller potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, er derfor vurdert som lav.

Den klart største delen av NHOs leverandører er forretningspartnere. De er i all hovedsak norske, og risikoen vurderes som lav for at vi bidrar til faktiske eller potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

NHO leverer eller selger tjenester i et helt begrenset omfang. Dette omfatter alt fra grunnleggende tjenester knyttet til tariff, politikk og arbeidslivs, til Årskonferansen, NHO Pensjon og NHO Forsikring. NHO selger ikke varer. Innkjøp av innsatsfaktorer er dermed begrenset.

En stor del av våre samlede innkjøp av varer og tjenester, typisk kontordrift, gjøres fra datterselskapene, se nedenfor.

Vi følger med på våre leverandørers redegjørelser etter aktsomhetsloven og ber dem om ytterligere informasjon så langt vi mener det er nødvendig for å gjøre egne aktsomhetsvurderinger.

NHO Eiendom AS

NHO Eiendom AS kjøpte varer og tjenester i 2023 fra 71 leverandører. 18 av leverandørene utgjorde mer enn 90% av den totale innkjøpssummen. Leverandørene i første ledd var kun norske. Kjøp av varer og tjenester fra NHO Eiendomsdrift utgjorde 32 % av det totale innkjøpet i 2023.

NHO Eiendomsdrift AS

NHO Eiendomsdrift AS kjøpte varer og tjenester fra 67 leverandører i 2023. 11 leverandører utgjorde over 90% av den totale innkjøpssummen. Leverandørene i første ledd var kun norske. Kjøp av varer og tjenester fra NHO Eiendom AS utgjorde 25 % av det totale innkjøpet i 2023.

Henvendelser som gjelder NHOs, NHO Eiendom AS' eller NHO Eiendomsdrift AS' oppfølgning av åpenhetsloven kan sendes til apenhetsloven@nho.no.

Se også: Redegjørelse om aktsomhetsvurdering 2022