Norge er et lite land med en åpen økonomi, og vi er avhengige av å handle med andre land for å opprettholde vår velstand. Dette er grunnen til at vi også er avhengige av at konkurranseutsatt sektor lykkes. Lønnsdannelsen må derfor bidra til å sikre og utvikle konkurransekraft for denne sektoren.
Lønnsdannelsen i Norge koordineres derfor gjennom et system der tariffavtalene for konkurranseutsatt industri forhandles først, og sikrer at lønnsveksten er tilpasset vekst og verdiskaping i denne sektoren. Lønnsveksten i industrien danner en norm for lønnsveksten på tariffavtalene i øvrige områder. I praksis skjer derfor koordinering på bransjenivå, ved at de ulike forhandlingsområdene følger normen fra industrien. I sum bidrar dette til en likeartet og koordinert lønnsutvikling for hele det norske arbeidsmarkedet. Systemet kalles frontfagsmodellen, og er kjernen i det inntektspolitiske samarbeidet mellom partene i arbeidslivet og myndighetene. Sentralt ved modellen er at lønnsdannelsen er partenes ansvar.
Modellen har over tid bidratt til høy verdiskaping og sysselsetting, samt stabil inntektsfordeling mellom arbeidstakere og bedrifter. I perioder hvor norsk økonomi har gått godt, har modellen gitt høy reallønnsvekst for norske arbeidstakere – både i og utenfor industrien. I lavkonjunkturer har modellen bidratt til å opprettholde sysselsettingen. Slik bidrar den til å sikre stabil og høy sysselsetting i arbeidsmarkedet, samtidig som det demper økonomiske svingninger, fordi vi oppnår større fleksibilitet i lønnsdannelsen.
NHO mener frontfagsmodellen er den best egnede modellen for å koordinere lønnsdannelsen i Norge – også fremover. Modellen er under et visst press, særlig fra arbeidstakerorganisasjoner med hovedtyngde i offentlig sektor, som opplever at industrien i for stor grad begrenser deres lønnsutvikling. Som forvalter og forhandler av frontfaget, sammen med LO, har NHO et særskilt ansvar for at oppslutningen om modellen økes, både i og utenfor frontfaget. Det gjelder også aktører utenfor LO og NHO. Gevinstene ved modellen er størst når hele arbeidslivet støtter opp om den.
Lønnsdannelsens koordineringsmekanismer
Koordinerende institusjoner, som Kontaktutvalget og Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene (TBU), spiller en viktig rolle i å sikre at partene i hovedsak er enige om hovedmålene for den økonomiske politikken, økonomiens virkemåte og om rolle- og ansvarsdeling.
TBUs mandat er å legge fram det best mulige tallmessige bakgrunnsmateriale for inntektsoppgjørene, og presentere det i en slik form at uenighet mellom partene om økonomiske forhold så langt som mulig kan unngås. [Kontaktutvalget]
Frontfagsmodellen er en kombinasjon av sentralt koordinerte forhandlinger etterfulgt av lokale forhandlinger i den enkelte bedrift, på de overenskomster hvor dette er avtalt. Modellen sikrer samordning av den nasjonale lønnsdannelsen og at lønnsutviklingen hensyntar den enkelte bedrifts økonomi.
I hovedoppgjør er det vanligvis Industrioverenskomsten som forhandles først. Resultatet fra frontfagsforhandlingen danner en norm for lønnsveksten i øvrige avtaleområdene. Siden utfallet av de lokale forhandlingene ikke er avklart, skal NHO – i forståelse med LO – angi et troverdig anslag for den samlede årslønnsveksten i industrien inneværende år, basert på resultatet i frontfaget.
Normen fra frontfaget er et anslag på årslønnsvekst og inneholder tre elementer:
- Virkningen av fjorårets oppgjør (overheng) – kan beregnes
- Tarifftillegg fra forhandlingene – kan beregnes
- Anslag på lokale tillegg (glidning) – prognose
I de tariffavtaler som har bestemmelser om lokale forhandlinger, forhandler partene basert på bestemte kriterier som er avtalt i den aktuelle tariffavtale. Disse kriteriene er vanligvis bedriftenes økonomi, konkurranseevne, produktivitet og fremtidsutsikter – også kjent som "de fire kriterier". [Link til lukket artikkel for medlemmer av NHO] Fordelingen mellom sentrale og lokale tillegg er derfor ulikt fordelt i ulike forhandlingsområder. I noen avtaler, normallønnsavtalene, skal det ikke gjennomføres lokale forhandlinger.
En annen viktig del av modellen er at den lokale lønnsdannelsen i hovedsak skjer uten konfliktrett. Dette skyldes at partene har såkalt fredsplikt i tariffavtalens løpetid. At streik som hovedregel bare kan benyttes ved sentrale forhandlinger er en viktig årsak til at det er relativt få arbeidskonflikter i Norge. For at systemet skal opprettholdes, er det derfor viktig at det gjennomføres reelle lokale forhandlinger.
Kombinasjonen av sentrale og lokale forhandlinger utgjør koordineringsmekanismene i frontfagsmodellen. I næringer hvor lønnsevnen er høyere enn normen fra frontfaget begrenser modellen lønnsveksten, og kan bidra til å øke antall sysselsatte i næringene. I bransjer hvor lønnsevnen er lavere enn normen kan det være krevende å følge lønnsutviklingen. Der kan den dermed begrense sysselsettingen, fordi andre næringer tilbyr høyere lønn. Dette viser hvordan modellen demper konkurransen om arbeidskraften mellom sektorer, og sørger for at vi har en stor nok konkurranseutsatt sektor. Modellen kan også føre til at bedrifter som ikke klarer å holde tritt med lønnsveksten utkonkurreres.
Denne dynamikken er en viktig driver for næringslivets omstillingsevne, og bidrar til å flytte arbeidskraft fra mindre til mer produktive næringer. Frontfagsmodellen og tariffavtalene sørger dermed for å koordinere lønnsveksten, fremme produktivitet og skape rom for at fremtidens næringsliv kan vokse frem.
Industrioverenskomsten som frontfag
For at modellen skal fungere, må bedriftene som inngår i frontfaget være representative for konkurranseutsatt sektor. Det er en tillitsbasert modell, og det er partenes ansvar å sette sammen frontfaget slik at det gir legitimitet og tillit – både i og utenfor privat næringsliv.
Industrioverenskomsten utgjør i dag frontfaget. Den omfatter ikke alle bedrifter som er konkurranseutsatt, men den er tilstrekkelig representativ for konkurranseutsatt sektor.
Gjennom automatisering og spesialisering har antall ansatte i bedriftene som utgjør frontfaget over tid blitt redusert. Det er av liten betydning for modellens virkemåte, så lenge bedriftene i frontfaget er representative for konkurranseutsatt sektor.
Industrioverenskomsten består av en bredt sammensatt del av konkurranseutsatt industri, en sammensetning som utvikles over tid ved at nye bransjer og bedrifter kommer til – og andre faller fra. At frontfaget er representert med én tariffavtale gjør det også oversiktlig, praktikabelt og enkelt å evaluere.
Slik NHO ser det, vil det være verken hensiktsmessig eller nødvendig å utvide frontfaget til å omfatte andre overenskomster per i dag.
Fordelingsprofil og andre sosiale kostnader
For bedriftene er den samlede kostnadsveksten knyttet til arbeidskraft avgjørende for konkurranseevnen, og dermed for samlet sysselsetting. Når lønns- og arbeidsvilkår forhandles i frontfaget, beregnes tilhørende kostnadsvekst på bakgrunn av økonomiske konsekvenser for bedriftene i industrien.
Utgangspunktet er at det er lønnsveksten som har normerende effekt for etterfølgende områder. Andre vilkår enn lønnsregulering kan også bli avtalt gjennom frontfagsoppgjøret. Eksempler kan være forskuttering av lønn under sykdom, velferdspermisjoner og annet.
Fordeling av generelle tillegg og regulering av øvrige arbeidsvilkår enn lønn kan ha ulike kostandskonsekvenser på tvers av bransjer. Det kan skape spenninger mellom frontfaget og etterfølgende forhandlingsområder. Kostnadskonsekvensene for arbeidsintensive næringer kan være andre – og større – enn det som er tilfellet for bedriftene som utgjør frontfaget.
Frontfaget forhandles av bedriftene som er omfattet av Industrioverenskomsten. Av hensyn til at normen skal breddes ut til øvrige områder og at konjunktursituasjonen tas i betraktning, er modellen avhengig av gode prosesser før og under frontfagsoppgjøret, slik at konsekvenser for andre områder kan avklares.
Høyere sysselsetting og lavere arbeidsledighet enn alternative modeller
En koordinert lønnsdannelse, basert på en kombinasjon av sentrale og lokale forhandlinger, bidrar til høyere sysselsetting og lavere ledighet enn alternative modeller.
En lønnsdannelse uten felles ankerfeste, øker faren for lønns- og prisspiraler og en mindre stabil økonomisk utvikling. Dette vil være særlig markant i oppgangskonjunkturer og i bransjer med knapphet på arbeidskraft. Dersom lønnsveksten blir høyere enn lønnsomheten i konkurranseutsatt sektor gir grunnlag for, vil etterspørselen etter arbeidskraft i sektoren gå ned og gi færre arbeidsplasser. Videre vil en høyere nominell lønnsvekst i Norge enn i utlandet også kunne bidra til høyere rente og styrke valutakursen, slik at konkurranseevnen svekkes ytterligere. Når lønnsveksten er i samsvar med lønnsomheten i konkurranseutsatt sektor, bidrar det – i samspill med penge- og finanspolitikken – til å stabilisere økonomien.
En fri lønnsdannelse, kombinert med sterke fagforeninger og uten felles lønnsnorm, kan medføre at lønnsveksten blir høyere for grupper med sterk forhandlingsstyrke – eksempelvis der det er knapphet på arbeidskraft – og lavere for grupper med mindre etterspørsel. Det kan føre til høyere arbeidsledighet, lavere sysselsetting, større forskjeller i lønnsfordelingen, og lavere verdiskaping totalt sett. Når verdiskapingen blir lavere, blir det også mindre å fordele, og totalt sett vil det føre til at brede grupper kommer dårligere ut. I modeller der lønnsdannelsen i større grad skjer i den enkelte bedrift, er gjerne hensyn til effektivitet godt ivaretatt – men både lønnsspredning og ulikheten er større, fordi individer i større grad forhandler hver for seg.
Modeller med politisk styring av lønnsdannelsen vil kunne føre til for høy lønnsvekst i offentlig sektor, og bidra til å trekke arbeidskraft ut av konkurranseutsatt sektor og svekke konkurransekraften i bedriftene. Dette er særlig en risiko for land med sterke statsfinanser.
NHO mener at:
- Lønnsdannelsen skal bidra til å styrke konkurranseevnen til norske bedrifter.
- Fremtidens lønnsdannelse må fortsatt være koordinert og basert på Frontfagsmodellen, med en kombinasjon av sentrale og lokale forhandlinger.
- Det er pris- og produktivitetsutviklingen i konkurranseutsatt industri som skal være grunnlaget for lønnsvekst i Norge.
- Industrioverenskomsten er representativ for konkurranseutsatt industri, og skal derfor fortsatt være frontfaget.
- Det er partenes ansvar å sette sammen frontfaget slik at det til enhver tid er representativt for konkurranseutsatt sektor.
- Lønnsveksten i industrien for arbeidere og funksjonærer samlet, skal over tid være normgivende for resten av økonomien. Siden utfallet av de lokale forhandlingene ikke er avklart, skal NHO – i forståelse med LO – angi et troverdig anslag for den samlede årslønnsveksten i industrien. Normen må være tilpasset konkurranseutsatt sektor og den generelle økonomiske utviklingen for norske bedrifter.
- Det er viktig at den lokale lønnsdannelsen fungerer, og at det gjennomføres reelle lokale forhandlinger på overenskomster hvor dette er avtalt.
- For å sikre stabilitet skal inntektsoppgjørene baseres på TBUs tallmessige bakgrunnsmateriale, både med hensyn på den økonomiske situasjonen og anslag for KPI gjennom hele forhandlingsperioden. TBU må synliggjøre alle viktige lønnskostnader så langt det er mulig.
- Årslønnsvekst skal fortsatt være den viktigste referansen når partene forhandler i de årlige lønnsforhandlingene.