Les også: - Pilotenes krav setter arbeidsplasser i fare
Partene møttes onsdag 1. mai hos riksmekler Mats W. Ruland etter seks dager med streik – en konflikt som har rammet hundretusener av norske passasjerer og kostet selskapet store beløp i tapte inntekter.
Torsdag ettermiddag ble partene enige, og streiken ble avsluttet.
- Begge parter måtte strekke seg langt, og vi fant ved hjelp av riksmekler en løsning som både pilotene og selskapet kunne akseptere. SAS driver i tøff konkurranse med internasjonale selskaper, og er helt avhengig av at lønns- og kostnadsveksten hos piloter og andre ansatte er moderat for å kunne drive lønnsomt, sier NHO Luftfart-sjef Torbjørn Lothe.
Partene er blitt enige om en moderat økonomisk kompensasjon og forbedringer i turnusordningene. I tillegg videreføres avtaler om ansiennitet-ordninger og fordeling av flyvirksomheten i konsernet.
- Det aller viktigste nå er å legge konflikten bak oss og sørge for at SAS kan gjenoppta alle sine flyvninger så raskt som mulig, sier Lothe.
NHOs pressetelefon: 480 22 800
For spørsmål om avvikling av flytrafikken, ring pressetelefonen til SAS: 64 81 88 00