-Streiken skaper på kort sikt store problemer for de reisende og den gir store ringvirkninger i samfunnet. Men kravene fra pilotene har vært umulige for SAS å innfri, sier Lothe.
Lothe sier at pilotene gjennom forhandlingene har fått tilbud om lønnsøkninger som er i tråd med hva man ellers er blitt enige om i norsk arbeidsliv, men pilotene krever selv lønnsøkninger på langt høyere nivå. -Vi må huske at dette er en gruppe arbeidstakere som allerede har en snittlønn på godt over en million kroner, og som på grunn av varierende arbeidstid jobber rundt 40 færre dager i året sammenlignet med ansatte flest i dette landet, sier han.
-Konkurransen i europeisk luftfart er blitt enda hardere de siste årene hvor flere mellomstore selskaper har måttet avvikle virksomheten, understreker Lothe. Han sier at de ulike kravene fra pilotforeningene NSF/SNF er kostnadsberegnet og innebærer en reell trussel mot lønnsomhet og jobbsikkerhet i Norge.
-I tillegg krever pilotene ordninger som påvirker selskapets styringsrett og som på sikt vil svekke konkurranseevnen til SAS, og arbeidsplasser vil stå i fare for å forsvinne. Norsk luftfart må fortsatt effektivisere for å finne nye og bedre løsninger som sikrer nye investeringer og muliggjør videre drift. Dette ansvaret må pilotene ta sammen med resten av selskapet, avslutter Torbjørn Lothe.
For spørsmål om meklingen: NHOs pressetelefon 480 22 800/Torbjørn Lothe, adm.dir i NHO Luftfart, 902 07 593
For spørsmål om konsekvenser for flytrafikken: SAS pressetelefon 64 81 88 00