2030-målene for busser, lastebiler og varebiler er svært krevende å nå. Dette av to grunner:
1. 2030-målene tar utgangspunkt i 1990-utslipp. For busser, lastebiler og varebiler har utslippene nær doblet seg. Å kutte 55 prosent relativt til 1990 i 2030 tilsvarer det en utslippsreduksjon på 75 prosent på seks år.
2. Utskiftingstakten av den fossile kjøretøyparken går for tregt. For å nå målene må 100 prosent av nysalget de neste fem årene være utslippsfrie. Selv da vil vi ikke nå målene før i 2031.
Hva må til for å nå 55 prosent utslippskutt ift 1990 innen 2031?
Kjøretøygruppe | 100% nullutslipp av nysalg |
Lastebil (under 16 tonn) | 2024 |
Lastebil (over 16 tonn) | 2024 |
Lette varebiler | 2024 |
Tunge varebiler | 2024 |
Bybusser | 2024 |
Langdistansebusser | 2024 |
Fortsatt mulig med betydelige utslippskutt i landtransporten
Selv om 2030-målene er vanskelig å nå, mener vi det er mulig å oppnå store utslippsreduksjoner med rette tiltak. Som vist i figuren under, har vi laget to forskjellige scenarioer. Utslippene for 2023 er estimert basert på bilparken per 31.12.2023.
1. Høyscenario med forsterkede tiltak. Forsterkede tiltak forutsetter at vi får på plass forutsigbare vilkår som likestiller kostnadene for diesel og fossilfrie alternativer. Det forutsetter også at vi bygger tilstrekkelig infrastruktur for de fossilfrie alternativene.
2. Lavscenario uten forsterkede tiltak. Tar utgangspunkt i en lineær utvikling av solgte nullutslippskjøretøy til dags dato. Lavscenarioet er en videreføring av dagens politikk.