Forsering av produksjon og distribusjon av biogass til veitransport og anlegg

Teknologien er moden - det er god tilgang på biogass-kjøretøy i Norge. Grønt landtransportprogram starter nå sitt andre prosjekt med mål om å forsere produksjon og distribusjon av biogass til veitransport og anlegg med Ahlsell som piloteier.

Deltakere i pilotprosjektet

Ahlsell Norge AS er piloteier 

Beskrivelse av pilotprosjektet

Biogass er ansett for å være en moden teknologi både for produksjon, distribusjon og bruk i kjøretøy og maskiner, men det er manglende volum og flatedekning for å oppnå et modent marked i transportsektoren. De største barrierene knytter seg til produksjon og distribusjon av biogass. Dagens produksjon er for liten, tross et stort og uutnyttet potensial de fleste steder i landet. Dagens fyllestasjoner befinner seg utelukkende i Sør-Norge, nærmere bestemt på Østlandet og Vestlandet, med et par stasjoner i Trøndelag. Kun fire av de eksisterende fyllestasjonene tilbyr flytende biogass (LBG), som er nødvendig for å oppnå rekkevidde på kjøretøy tilsvarende fossil diesel.   

En kartlegging gjennomført under planleggingen av prosjektet tyder på intensjon om å ta bruk minimum 2000 biogassdrevne kjøretøy fram mot 2025. Pilotprosjektet har som formål å belyse følgende: 

  1. Er det mulig å oppnå stabil produksjon av biogass fram mot 2025? 
    • 2000-3000 nye kjøretøy i tillegg til 1300 eksisterende busser og lastebiler krever 800 GWh
  2. Vil distributørene etablere fyllestasjoner ved randsoner i byene i tråd med etterspørselen? 
  3. Vil vi kunne oppnå etablering av fyllestasjoner langs hovedvegnettet uten at det i samarbeid med virkemiddelapparatet kreves garantier for kjøretøyflåte knyttet til hver av dem? 
  4. Vil vi fortsatt oppnå bistand fra virkemiddelapparatet og lettelser i bompengesystemene inntil vi når kritisk masse? 
  5. Hvordan kan aktørene i verdikjeden og virkemiddelapparatet samarbeide for å oppnå en forsering? 

Artikler