Grønt landtransportprogram har avsluttet sitt første pilotprosjekt med batterielektriske lastebiler som fokus. Hovedformålet var å teste ut og fase inn batterielektriske tungbiler i Østlandsområdet.
I tillegg ble det satt 3 delmål:
- Skalering: Teste og ta i bruk utslippsfrie biler for 50 tonns totalvekt med tilstrekkelig batterikapasitet til effektiv drift og ladeeffekt fra ekstern lader i løpet av en sjåførpause. Målsettingen var å få minst 100 lastebiler på veien.
- Standardisering: Identifisere og standardisere foretrukken løsning for lynlading med tilstrekkelig effekt for å sikre effektiv drift på bil samt utvikle forretningskonsept for lading av tunge kjøretøy.
- Konkurransedyktig TCO til dieselalternativet: Utvikle realistiske TCO-kalkyler på bakgrunn av pris- og forbruksdata som viser veien mot konkurransedyktig capex og opex samt utvikle risikoavlastende forretningsmodeller for å fremme teknologiskiftet.
Med ASKO i spissen har piloten kommet frem til interssante konklusjoner - teknologien er tilstede og TCO-analyser (totale eierkostnader) viser at EL er et realistisk alternativ til diesel for tunge lastebiler i Norge.
Som et resultat av pilotprosjektet er nå over 100 lastebilder satt i bestilling, hvorav noen av disse har kommet i drift. Pilotprosjektet har oppfylt flere av målsettingene, og samtidig definert etablering av ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy som en utfordring det anbefales å sees på i et eget pilotprosjekt.
Les sluttrapporten i sin helhet her
Les mer
Kontakt oss om Grønt landtransportprogram
Om Grønt landtransportprogram
Forside