God fremdrift for den batterielektriske tungbilpiloten

Grønt landtransportprograms pilotprosjekt med batterielektriske tunge lastebiler har nå vært i drift åtte måneder og kan melde om god fremdrift med 23 partnerbedrifter involvert i prosjektet.

Det er reservert om lag 75 batterielektriske lastebiler så langt i prosjektet. Reservert betyr ikke forpliktende kontrakt, men en intensjon om at kjøretøyene settes i drift om det finnes ladeinfrastruktur.

Pilotprosjektets syv arbeidspakker

Arbeidspakke 2: Transportmønster for 400 innmeldte kjøretøyer fra 14 transportselskaper er på plass.

Arbeidspakke 4: På et partnermøte som holdes den 4. mai presenteres et verktøy for transportselskaper for å sammenligne kostnader for eie og drift av batterielektriske lastebiler med dieselalternativet.

Kjøretøyleverandørene Volvo, Scania og Mercedes skal presentere sine elektriske løsninger i det tunge segmentet. I mai/juni settes det i gang en ny test av 44 tonns lastebil. Det blir en Volvo som skal testes av flere av partnerbedriftene i prosjektet. Det arbeides også med offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur, blant annet med muligheten for bruk av døgnhvileplasser som energistasjoner. Løsninger for depotlading blir også presentert.

 

Les mer

Kontakt oss om Grønt landtransportprogram
Om Grønt landtransportprogram
Forside