Det sentrale Østlandet er omkranset av Norges tetteste konsentrasjon av lager- og industrilokasjoner, og har dessuten et stort volum av korte ruteturer, noe som gjør dette til et svært aktuelt område for elektrisk transport.
Deltakere i piloten
Pilotprosjektet er leder av ASKO Transport. Torpa Bilruter fra Dokka deltar også i pilotprosjektet og skal kjøre testbilen. Tonerud Transport, Br.Hansens Transport, Hagens Transport, O Westad & Sønner, Glacio og Engelund Termofrakt er med som observatører.
Mål
Pilotprosjektets tre delmål er:
1) Skalering – teste og ta i bruk utslippsfrie biler for 50 tonns totalvekt med tilstrekkelig batterikapasitet til effektiv drift og ladeeffekt fra ekstern lader i løpet av en sjåførpause. Målsettingen var å få minst 100 lastebiler på veien
2) Standardisering - identifisere og standardisere foretrukken løsning for lynlading med tilstrekkelig effekt for å sikre effektiv drift på bil samt utvikle forretningskonsept for lading av tunge kjøretøy
3) Konkurransedyktig TCO til dieselalternativet – utvikle realistiske TCO-kalkyler på bakgrunn av pris- og forbruksdata som viser veien mot konkurransedyktig capex og opex samt utvikle risikoavlastende forretningsmodeller for å fremme teknologiskiftet.
Resultater av pilotprosjektet
Kort oppsummert kom prosjektet i mål med mange av målene – teknologien er her, det ble vist gjennom tester gjennomført i regi av piloten, mer enn 100 biler er satt i bestilling og noen har så vidt kommet i drift, TCO-verktøy er utviklet og viser at el er et realistisk alternativ til diesel. Utfordringen ligger på ladesiden, det viste seg å være en tung og tidkrevende prosess, med mange forskjellige interessenter. Der kom ikke piloten helt i mål, og det anbefales at det etableres en egen pilot med fokus på dette.