8. Styrking av det indre markedet

  • Ved for eksempel å styrke innsatsen og investeringene for å fullføre det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T) innen 2030 og støtte moderniseringen av europeisk transport gjennom økte investeringer, både offentlige og private.
  • Investering i transportinfrastruktur i hele EU er nøkkelen til å sikre forbindelsesdyktighet, bærekraftig drift av økonomien og samhold mellom medlemsstatene. Investeringene må koordineres og prioriteres innenfor EUs finansieringsprogrammer, som eksempelvis gjenopprettingsinstrumentet NextGenerationEU.
  • Små og mellomstore bedrifter har behov for en enklere tilgang til finansiering, særlig for flåtefornyelser og andre innovative og grønne investeringer. I 2017 var det mer enn 1,1 millioner virksomheter i EUs transport- og lagringstjenestesektor. Mer enn halvparten av disse er små og mellomstore bedrifter. Enklere tilgang til finansiering kan oppnås gjennom tydeligere kommunikasjon og veiledning, dedikert administrativ støtte og forenklede økonomiske støtteordninger.
  • European Battery Alliance har ført med seg gode erfaringer, og EU-kommisjonen ønsker å bygge på denne suksessen ved å støtte flere andre strategiske verdikjeder (inkludert for batterier, råmaterialer, hydrogen, samt fornybar- og lavkarbon-drivstoff) med regulatoriske og finansielle instrumenter.
  • Det felles europeiske transportområdet er mer integrert enn noen gang før, men det er fortsatt langt fra komplett. Det er fortsatt hindringer for fri bevegelse av varer og tjenester og hindringer for rettferdig konkurranse, mens relevante regler ikke blir implementert eller håndheves på riktig måte i tide. Like konkurransevilkår for operatører må opprettholdes, blant annet ved å sikre at det ikke forekommer diskriminering mellom etablerte og nye markedsaktører.
  • Innen luftfart vil EU-kommisjonen foreslå å revidere lufttjenesteforordningen (Air Services Regulation). Målene er å beskytte forbrukernes interesser, å forme en motstandsdyktig og konkurransedyktig europeisk lufttjenesteindustri, samtidig som at høy luftsikkerhet og kompetent sysselsetting bevares.
  • Innen jernbane vil Kommisjonen vurdere om gjeldende regler for banetilgangsavgifter gir de riktige insentivene til å booste konkurransedyktige markeder og øke jernbanens attraktivitet.
  • For å unngå mobilitets-avbrudd i fremtiden, vil EU-kommisjonen som svar på oppfordringen fra det europeiske råd utarbeide en eller flere kriseberedskapsplaner og samle myndighetene i EU og medlemsstatene med sektorrepresentanter.