Hydrogen

Publisert

Økte investeringer i sol- og vindkraft i Europa vil gjøre kraftproduksjonen mer variabel og vil i perioder føre til kraftoverskudd. Denne overskuddskraften kan brukes til å produsere hydrogen Det samme gjelder for overskuddsområder av kraft i Norge. Hydrogen er særlig egnet til tunge og lange transportetapper der elektriske alternativer ikke har god nok batterikapasitet.

De store bilprodusentene i Europa satser nå på hydrogenmotorer som et supplement til deres batterielektriske portefølje. Tyske lastebilprodusenter ser for seg nysalg på over 17 000 hydrogenlastebiler i 2030. Ifølge EU skal det etableres en hydrogenstasjon per 200 km langs TEN T kjernenettverket i Europa. I Norge er dette primært fra Svinesund til Oslo og fra Narvik rett øst til Sverige. Norge har en særinteresse av å etablere et marked for hydrogen. Ifølge NHO og LO sitt forslag til en norsk hydrogenstrategi kan en norsk hydrogensatsing føre til: 

•    Tusenvis av høyproduktive arbeidsplasser i 2030 
•    En omsetning på opptil 83 mrd. kroner i 2030 
•    Betydelige eksportinntekter3 
•    Utslippsreduksjoner i både Norge og Europa4 
•    Økt konkurransekraft for norske bedrifter

Status for hydrogenkjøretøy i Norge og Europa
 

Det finnes to hovedtyper hydrogenkjøretøy. Kjøretøy som benytter en forbrenningsmotor og kjøretøy som benytter brenselcelle teknologi. Forbrenningsmotoren fungerer omtrent på samme måte som en klassisk forbrenningsmotor, men benytter hydrogen som drivstoff. Brenselceller gjør hydrogen og oksygen om til elektrisitet, varme og vann gjennom en elektrokjemisk reaksjon. Elektrisiteten som generes driver den elektriske lastebilen. Av de to kjøretøytypene er hydrogenlastebiler som benytter forbrenningsmotor nærmere kommersialisering.

Den tyske kjøretøysprodusenten MAN har nylig annonsert at de vil levere 100 hydrogenlastebiler med forbrennings-motor til Norge i 2025. Den første av disse kom til Norge i slutten av mai 2024. Lastebilene vil ha en rekkevidde på rundt 600 km og fylletid på 10-12 min. Volvo, Scania og IVECO jobber også med å utvikle lastebiler med forbrenningsmotor for hydrogen. Foreløpig har de ikke annonsert en planlagt dato for utrulling. Bilprodusentene jobber også med brenselcelleteknologi og planlegger serieproduksjon fra og med 2027.