Elektrisitet

Publisert

Status for elektriske kjøretøy i Norge

De største bilprodusentene tilbyr nå et batterielektrisk alternativ for de fleste fossile nyttekjøretøyene. For de ulike kjøretøytypene er det elektriske lastebiler for distribusjon og varebiler som har kommet lengst. Elektriske langdistansebusser er fortsatt under utvikling, mens elektriske kollektivbusser er vanlig i flere norske byer. I 2023 ble det solgt 422 elektriske lastebiler under 16 tonn og 192 lastebiler over 16 tonn. Siste generasjon elektriske lastebiler kan trekke 50 tonn opptil 30 mil avhengig av kjøremønster og topografi. Lastebiler på 16 tonn har en rekkevidde på rundt 40 mil. Til sammenligning kan en diesel-lastebil trekke 50 tonn opptil 100 mil

Status for strømtilgang i Norge 

Ifølge Statnett er etterspørselen etter kraft nå tre ganger større enn produksjonen. Det er mye. For å imøtekomme etterspørselen ville vi vært nødt til å doble den historiske makslasten. Det er lite sannsynlig at alle som søker om kapasitet faktisk gjennomfører prosjektene, men den økte etterspørselen viser tydelig at Norge trenger mer kraft i årene som kommer. Tre prosent av den totale etterspørselen er fra transportsektoren. For å sikre nok kraft jobber NHO og LO sammen gjennom Kraftløftet. Målet med samarbeidet er å realisere opp mot 60 TWh, gjennom utbygging av ny fornybar kraft, energieffektivisering og bedre utnyttelse av eksisterende nett gjennom digitalisering.