Viktig prioritering av utslippskutt i transportsektoren i SV sitt alternative budsjett

Publisert

SV la i forrige uke frem sitt alternative budsjett for 2025. Vi håper de nå følger opp med økt støtte til GLP.

Transportsektoren er Norges største utslippssektor, hvor landtransporten utgjør 10 prosent av de totale utslippene. Det er gledelig å se at SV prioriterer utslippskutt i tungtransporten, sier Ingelin Noresjø daglig leder i GLP.  

Elektrifisering av kortreist transport 

 Halvparten av utslippene i tungtransporten kommer fra kortreist transport. Elektrifisering er den beste og enkleste løsningen. Det mener SV også. 

-Vi er helt enig med SV i at elektrifisering er viktig for å omstille privat- vare- og lastebiler. Kortreist transport kan på kort tid elektrifiseres. I tillegg til store og raske utslippskutt bidrar elektrifisering til mindre støy og forurensing i tillegg til at sjåførene får en bedre arbeidshverdag. Norske teknologiselskaper er også langt fremme i å levere løsninger for effektiv lading. Denne teknologien kan bli en viktig eksportvare for Norge i årene som kommer, sier Noresjø.  

Økt støtte til GLP 

-Tungtransporten er ett av områdene som kan kutte store utslipp raskt frem mot 2030. Når SV anerkjenner dette, er det viktig at de i budsjettforhandlingene med regjeringen også setter av penger til koordinering av omstillingen i tungtransporten, gjennom økt støtte til GLP. Det hjelper lite å sette av milliarder til grønn omstilling, om det ikke også settes av noen smuler til hvordan omstillingen bør gjennomføres, sier Noresjø.  

Behov for friske midler 

I SVs alternative budsjett understreker SV også viktigheten av at satsing på klima og miljø må komme fra friske midler. Pengene kan ikke komme fra andre prosjekter. 

-Vi tror det er mulig å få til store utslippskutt frem mot 2030. Da er det viktig at regjeringen setter av egne midler til omstillingen. Hvis de tar penger fra andre klima- og miljøsatsinger kommer vi jo ingen veg, sier Noresjø.