Vi ønsker SR Group velkommen som ny partner i GLP!

Publisert

Vi har tatt en prat med managing director, Dag Martin Smørdal.

1. Hvorfor ble dere partnerbedrift i Grønt Landtransportprogram?

SR Group AS har definerte målsettinger innen bærekraft med en tilhørende handlingsplan. Deltagelse i nettverk og bransje-initiativ er viktige arenaer for utveksling av informasjon og erfaringer. Grønt Landtransport program var derfor et naturlig valg ettersom vi også er involvert i NHO LT lokalt her i Rogaland.

2. Hvordan bidrar dere til grønn omstilling i transportsektoren?

 Våre målsettinger definerer mål om klimanøytrale kjøretøy, både mindre og tunge herunder også truck og varebiler tilknyttet våre terminaler. Det er investert i både el- og biogass-kjøretøy samtidig som vi faser inn HVO på de konvensjonelle diesel-kjøretøyene vi har. Selskapet kjøper inn større volum HVO. Videre er det viktig at en ikke glemmer CO2-utslipp som vi kan redusere ved å optimalisere ruteplanlegging og utnyttelse av kjøretøy – dette er lavthengende frukt som ikke krever investering.

3. Hva mener dere hindrer grønn omstilling i transportbransjen?

Fellesnevner er kostnadsnivået, både relatert til selve investering i kjøretøy samt driftsutgifter. Dette er likevel et regnestykke som vi forventer blir mer fordelaktig i årene fremover da kundemasse og bransje må forholde seg mer aktivt til ESG-rapportering i kombinasjon med at en kan forvente en avgiftsøkning på diesel. Forutsigbare rammebetingelser og incentiv/støtte ordninger er også en viktig faktor for å øke tempoet i omstillingen – transportører og bileiere kan ikke sitte igjen med hele regningen.