Ladingen vil skje ved såkalt induktiv lading. Dette er en teknologi hvor strøm overføres trådløst fra et felt under veidekket og til én eller flere mottakere i kjøretøyet ved hjelp av induksjon. Når kjøretøyet er i fart, kalles det dynamisk induktiv lading.
Ung teknologi som vil gi verdifull kunnskap
- Veitrafikken står for 18 prosent av Norges klimagassutslipp. Derfor er det avgjørende at vi utvikler teknologi som bidrar til utslippskutt på våre veier. Dynamisk induktiv lading er en ung teknologi som vil gi oss verdifull kunnskap om veien videre. Enova støtter de som går foran og vi vil følge prosjektet med interesse, sier Marte Tranaas Skjærvik, markedssjef i Enova.
Testområdet for piloten blir på Sandmoen bussdepot sør for Trondheim. Inne på depotområdet skal infrastruktur graves ned i veien slik at to testbusser kan kjøre ruten gjennom en hel vinter. Pilotprosjektet vil derfor gi kunnskap om hvordan funksjonaliteten og holdbarheten til dynamisk induktiv lading er i kalde og våte klimatiske forhold.
Alle busser i stor-Trondheim skal være utslippsfrie fra 2029
Prosjektet drives av Trøndelag fylkeskommune, AtB og Miljøpakken. Ambisjonene mellom de tre partene er høye: Alle busser i stor-Trondheim skal være utslippsfrie fra oppstart av ny kontraktsperiode i 2029.
Foreløpig er det få elektriske veier med dynamisk induktiv lading i verden. Partene håper teknologien vil bidra til å tilrettelegge for at man kan nå sine klimamål.
- Dette er veldig spennende, og vi gleder oss til å komme i gang med pilotprosjektet, sier Konrad Pütz, direktør for samferdsel i Trøndelag fylkeskommune.
Les mer om pilotprosjektet og planene her