Tungbilbransjen står samlet i GLP

Publisert

Fra venstre: Lars B. Sand fra MAN Truck & Bus Norge, Anders Velta og Rune Hammer fra Iveco Norge, Tore Lillemork fra BIL, Knut Martin Breivik fra NBF, Kjetil Bergflødt fra Volvo Norge, Sebastian Blum fra Bertel O. Steen og John Lauvstad fra Norsk Scania. Foto: Brede Høgseth Wardrum.

Tungbilaktørene var på plass da GLP arrangerte sitt Stormøte 2023. Til Yrkesbil forteller de om sine opplevelser av møtet, samt bredere tanker om tungbilbransjens rolle i det grønne skiftet og GLP-samarbeidet.

Samlet i det grønne skiftet

Aktørene i tungbilbransjen spiller avgjørende roller når landtransporten skal omstilles. Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Norges Bilbransjeforbund (NBF) er med som medlemsorganisasjoner, mens Norsk Scania, Volvo Norge, Bertel O. Steen, MAN Truck & Bus Norge, Iveco Norge og Cognia er med partnerbedrifter. 

- Poenget er at tungbilbransjen står samlet i det grønne skiftet, og det er godt gehør blant våre medlemmer for det arbeidet som gjøres i GLP. Man kan samle kreftene om at dette er riktig for hele bransjen. Derfor er nærmest samtlige organisasjoner med, sier Knut Martin Breivik, avdelignsleder for Drift og utvikling i NBF.

Godt fornøyde med Stormøte 2023 - og ser frem mot neste

Representantene fra bransjen var godt fornøyde med Stormøte 2023, og er klare på at de gjerne spiller en enda større rolle ved neste års møte. 

- Her var det mye substans, ikke minst med flere av pilotprosjektene som er i gang. Det burde absolutt ha vært innslag med våre medlemmer, som leverer produktene ut i markedet. Til neste stormøte må vi få tydelig frem og vise konkret hva som er stoda, samt hva som skjer av forskning og utvikling og hva man ser for seg vil komme, sier Tore Lillemork, teknisk direktør i BIL.  

Viktige i GLPs arbeid

Organisasjonene og bedriftene har vært aktive inn mot arbeidet som gjøres i programmet. Blant annet har BIL og NBF vært sentrale støttespillere i utarbeidelsen av veilederen for grønne anskaffelser, som ble presentert på møtet.

- For mange som skal kjøpe transport er dette et ukjent terreng. Her kan de orientere seg litt og finne ut hvor de skal begynne, forklarer Knut Martin Breivik. 

Hele artikkelen fra Yrkesbil kan leses her