Enova gikk i dag ut med pressemelding om at de faser ut to støtteordninger: Støtte på inntil 40% av merkostnaden for kjøp av biogasslastebil, og støtte på 50 000,- ved innkjøp av varebiler under 4500 kg.
- Enova skal støtte de som går foran. Nå har vi støttet både biogassproduksjon, fyllestasjoner og biogasskjøretøy i en årrekke. Kjøretøyteknologien er moden og kjøretøyene er godt introdusert i markedet. De største barrierene for økt konkurransekraft for biogasskjøretøy finner vi i andre ledd av verdikjeden for biogass. Tiden er derfor inne for å avslutte støtten til kjøretøyene. Samtidig viderefører Enova støtten til innovative løsninger for biogassproduksjon, sier Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.
Svært uheldig å fase ut ordningen for biogasskjøretøy
For å nå målene om utslippskutt i transportsektoren, må flere energiveier tas i bruk. Biogass er en viktig del av løsningen.
- Nyheten om at Enova -med en måneds frist - avslutter ordningen med støtte til innkjøp av biogass-lastebiler er svært uheldig. Det vil bli enda vanskeligere for transportbransjen å nå målene om utslippskutt mot 2030 etter dette, sier leder for Grønt landtransportprogram, Ingelin Noresjø.
Næringen fikk i høst gjennomslag for fritak for biogass i bomringen rundt Oslo, og da skjøt bestillingen av biogasslastebiler fart. Den totale kostnaden for lastebileier med bompengefritak og støtte fra Enova, har gjort at biogass gir pluss i regnskapene og blir et reellt nullutslippsalternativ.
- Så akkurat når biogass er i ferd med å ta av i markedet, faller en svært viktig faktor bort, noe jeg ikke kan karakterisere som annet enn særdeles skuffende, forsetter hun.
Transportnæringen er opptatt av forutsigbarhet når de skal gjennom en stor omstilling til fossilfri transport. Biogass er en del av fremtidens løsning for utslippsfri transport, men med så vekslende rammebetingelser blir det vanskelig for bedriftseierne å ta grønne beslutninger.
-Forutsigbarheten mangler – og det gjør utslippskuttene, for den næringen som har aller størst potensiale til å kutte utslipp i Norge, merkbart vanskeligere. Når flere partier på Stortinget har pekt på nettopp biogass som en viktig løsning for fremtiden, er det synd at Enova nedprioriterer næringen, avslutter Noresjø.
Utfasingen av støtten til elvarebiler også uheldig, men mer forståelig
Nyheten om at Enova kutter støtteordningen for elvarebiler er også uheldig, men mer forståelig. Her vil et godt utvalg av biler og bompengeordningene fremdeles gi gode incentiver til å velge elektrisk. Bekymringen er derfor ikke like høy for at utviklingen vil stoppe opp.
For ytterligere kommentarer:
Ingelin Noresjø, leder av GLP
Mob: 95 76 38 66